آذربایجانایرانخاورمیانه

پخش گسترده پوستر در استانبول و باکو درباره فعالان آذربایجان محبوس در زندانهای ایران

جمعی از فعالان سیاسی ترکیه و آذربایجان با پخش گسترده پوستر در استانبول و باکو، خواستار آزادی فعالان سیاسی آذربایجان جنوبی از زندانهای رژیم فاشیستی ایران شدند.

فعالین بازداشت شده حرکت ملی آذربایجان علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه، همچنان در وضعیت بلاتکلیف بسر می برند و این موجب نگرانی خانواده‌های بازداشت شدگان شده است.

محمد رضا موحد از فعالین بازداشت شده آذربایجانی، روز جمعه ۱۲ آبان ماه طی تماسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات از تشدید سردردهای ناشی از بیماری میگرن به دلیل تداوم بازداشت و عدم دسترسی به دارو و درمان خبر داده است.

روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ آقایان داود شیری، علی بابایی، آراز ابراهیم‌نژاد، جواد سودبر، امیرحسین آقایی ، سیدمحمدرضا موحد، روز جمعه ۲۴ شهریور آقای مهرداد قادری،روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه خانم آرمیتا پاویر دانشجوی رشته زیست شناسی مولکلی دانشگاه مدنی آذربایجان و روز شنبه ۱مهر حسین آزادی فعالین حرکت ملی آذربایجان با ضرب و شتم نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر تبریز منتقل شدند.

روز شنبه ۲۵ شهریورماه سال جاری آقای بابک رحمتی در شهرستان بناب بازداشت گردید.

حمید عوض زاده پدر ابراهیم عوض زاده در فایل تصویری که در اختیار رسانه ها قرار گرفته است از تهدید خود و دخترش بدلیل خبررسانی وضعیت پسرشان خبرداده است.

مرتضی نورمحمدی نادارلی نیز که صبح روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، طی تماسی از طرف شخصی به عنوان کارمند اداره ثبت احوال شهر صوفیان برای پیگیری مراحل صدور شناسنامه فرزندش به این اداره فراخوانده شده بود پس از حضور در اداره ثبت و احوال شهر صوفیان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیده بود.

مامورین امنیتی پس از بازداشت این فعال مدنی آذربایجانی به همراه وی به منزل شخصی اش رفته‌ و پس از تفتیش منزل وسایل شخصی آقای نورمحمدی از جمله کتابهای وی را ضبط کرده بودند

نزدیکان مرتضی نورمحمدی نادارلی(نظرلو) فعال حرکت ملی آذربایجان روز دوشنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۲، پس از پایان مراحل اداری تودیع وثیقه ۵۰۰میلیون تومانی و دریافت نامه آزادی از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شبستر در هنگام مراجعه به زندان مرکزی تبریز مطلع شده‌ بودند که بعلت به جریان افتادن پرونده جدید علیه آقای‌نورمحمدی، وی امکان آزادی ندارد.

ابراهیم عوض زاده (عیوض اوغلو) دیگر فعال حرکت ملی آذربایجان توسط نیروهای لباس شخصى در تاریخ ۹مهرماه ۱۴۰۲ در شهر تهران بازداشت شده بود، خانم عوض زاده خواهر این فعال مدنی در فایل صوتی منتشره در خصوص نحوه بازداشت برادرش توسط نیروهای لباس شخصی گفته بود: «ساعت ۷ صبح روز یکشنبه [۹مهرماه۱۴۰۲] در حالی که در خانه باز بود، ۸ تن لباس شخصی بدون رعایت حریم خانه و خانواده  باخشونت تمام وارد منزل شده و بدون اینکه حکم قضایی ارائه دهند،برادرم ابراهیم را در حالی که در خواب بود بازداشت کردند.»

صابر حسین زاده یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در شهرستان توفارفان (آذرشهر) آذربایجان‌شرقی بازداشت شد و علی رغم مراجعات مکرر خانواده بازپرس پرونده از صدور قرار تأمین جهت آزادی موقت و پذیرش وکیل امتناع کرده است.

آقای ناصر رزمجو دیگر فعال آذربایجانی ۲۹ مهر ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت گردیده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل گردید و از زمان بازداشت تا کنون اطلاع دقیقی از وضعیت وی در دسترس نمی باشد.

۸ آبانماه ماموان امنیتی با یورش به منزل و محل کار آقایان آراز ابراهیم نژاد و علی بابایی ضمن تهدید به بازداشت اعضای خانواده این فعالین، اقدام به ضبط لوازم شخصی این فعالین بازداشتی و اعضای خانواده از جمله سیم کارت،گوشی تلفن همراه،کارت بانکی و چندین جلد کتاب کرده بودند.

آقای بابایی  از بیماری دیسک کمر رنج می‌ برد وتحت نظر وتجویز پزشک جهت بهبود وضعیت و یافتن سلامتی نیاز به استفاده از دارو دارد که این مسئله نگرانی خانواده و نزدیکان را شدت بخشیده است.

رویا ذاکری دختر معترض آذربایجانی روز یکشنبه ۲۳مهرماه ۱۴۰۲، در خیابان منجم تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شد. خانم ذاکری پیشتر نیز در پاییز سال ۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مدت پنج روز در اعتصاب غذا بوده است.

لازم به ذکر است که رسانه های فارسی زبان مانند گذشته از خبررسانی درباره زندانیان سیاسی آذربایجان خودداری می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا