جهانخاورمیانه

نگرانی از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا؛ واشینگتن: پاسخ قاطعانه می‌دهیم

هم‌زمان با تشدید نگرانی‌ها درباره افزایش تنش‌ها در جنگ بین اسرائیل و حماس، آمریکا روز دوشنبه حکومت ایران را به «تسهیل فعالانه» حملات علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه متهم کرد و اعلام کرد آماده دادن «پاسخ قاطعانه» به جمهوری اسلامی‌ست.

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به «افزایش حمله‌های موشکی و پهپادی از سوی گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران» علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه که پرسنل آمریکایی در آن مستقر هستند، گفت: «عمیقا نگران احتمال تشدید قابل‌توجه این حملات در روزهای پیش‌ رو هستیم.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، هم به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ایران به حمایت از حماس و حزب‌الله ادامه می‌دهد و ما می‌دانیم که ایران از نزدیک این رویدادها را زیر نظر دارد و در برخی موارد، فعالانه این حملات را تسهیل می‌کند و دیگرانی را که ممکن است بخواهند از درگیری به نفع خود یا به نفع ایران استفاده کنند، تحریک می‌کند.»

وی همچنین به قصد ایران برای «حفظ سطحی از انکار» اشاره کرد و گفت واشینگتن اجازه چنین کاری به جمهوری اسلامی نمی‌دهد.

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای تشدید حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه‌اند. به گفته این مقام‌ها، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی این گروه‌ها را برای تشدید حملات تشویق می‌کند.

یک مقام ارشد دفاعی در گفتگو با سی‌ان‌ان درباره «‌تشدید شدید تنش‌ها علیه نیروها و پرسنل آمریکایی در کوتاه‌مدت» هشدار داد و افزود: «اجازه دهید شفاف بگویم. این مسیر به ایران باز می‌گردد. ایران به شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی در سراسر منطقه کمک مالی، تسلیحات، تجهیزات و آموزش می‌رساند. ما برای تشدید اوضاع آماده می‌شویم، هم از جهت دفاع از نیروهایمان و هم آمادگی برای پاسخ قاطعانه.»

پیش‌تر، سنتکام اعلام کرد که بامداد دوشنبه دو پهپاد تهاجمی را قبل از رسیدن به اهداف مورد نظر در نزدیکی مقر نیروهای آمریکایی در جنوب غربی سوریه منهدم کرده است.

در طول هفته گذشته، پایگاه عین‌‌الاسد در غرب عراق، پایگاه الحریر در استان اربیل در شمال این کشور و یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه بغداد، هدف حمله‌های راکتی و پهپادی قرار گرفتند.

 

با این وجود، پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون، گفت که آمریکا ندیده ایران صراحتا به این گروه‌ها دستور حمله داده باشد. او گفت: «دستور مستقیمی ندیدیم که مثلا خامنه‌ای بگوید بروید و این کار را انجام دهید.»

سخنگوی پنتاگون با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه گفت آمریکا در نهایت ایران را مسوول حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه می‌داند.

 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم در اظهاراتی مشابه درباره افزایش حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما ایران را مسئول این حملات می‌دانیم و همانطور که پیش‌تر گفته شده ما برای این حملات آماده می‌شویم و در صورت لزوم آماده پاسخگویی به آن‌ها هستیم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز در یک نشست خبری گفت: «آمریکا حداقل دو بار به ما پیام داده که دو محور داشت؛ آنها اعلام کردند که ما علاقه‌مند به گسترش دامنه جنگ نیستیم و از ما خواستند خویشتن‌داری کنیم و سایر طرف‌ها را هم به خویشتن‌داری دعوت کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که در پی ادامه درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل از یک سو، و حزب‌الله لبنان و اسرائیل از سوی دیگر، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال گسترش جنگ در منطقه قوت گرفت.

به گفته منابع اسرائیلی، دلیل عمده تاخیر در ورود نیروی زمینی اسرائیل به غزه خرید زمان برای خروج اتباع آمریکایی و اسرائیلی از کشورهای عربی و همزمان اعزام ناوهای هواپیمابر، تفنگداران دریایی و تجهیزات دفاعی آمریکا به منطقه است.

مایکل ادلشتاین، افسر ارشد ارتش اسرائیل، با اشاره به حمله حماس به اسرائیل، به اسکای‌نیوز گفت «از دخالت ایران مدرک داریم» و افزود: «من نمی‌توانم بیش از حد توضیح دهم، اما منظور مرا درک می‌کنید، نه فقط در مورد تجهیزات، بلکه بیشتر از آن.»

به گفته اسکای‌نیوز، سخنان او از اظهارات قبلی مقام‌ها درباره این واقعیت که حکومت ایران از مدت‌ها پیش از حماس حمایت نظامی و مالی می‌کند، فراتر می‌رود.

روزنامه واشینگتن‌پست با اشاره به حضور ۶٠٠ هزار آمریکایی در لبنان و اسرائیل به نقل از چهار مقام دولت آمریکا خبر داد در صورت گسترش جنگ غزه، دولت بایدن برنامه‌ای برای تخلیه دسته‌جمعی شهروندان از خاورمیانه دارد.

میلر از مخالفت واشینگتن با آتش‌بس خبر داد، چرا که به گفته او، به حماس «امکان استراحت، بازسازی و آماده شدن برای ادامه حمله‌های تروریستی علیه اسرائیل می دهد».

میلر به خبرنگاران گفت: «می‌توانید به خوبی درک کنید که چرا این وضعیت برای اسرائیل غیرقابل‌تحمل است، زیرا برای هر کشوری که از چنین حمله تروریستی وحشیانه‌ای رنج برده باشد و همچنان تهدید تروریستی را دقیقا در مرزهای خود ببیند، وضعیتی غیرقابل‌تحمل خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد و گفت حماس سازمانی تروریستی‌ست که زیرساخت‌های خود را در ساختمان‌های غیرنظامی از جمله مدارس و بیمارستان‌ها جاسازی کرده است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، هم در پاسخ به سوالی درباره احتمال برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی گفت: «ما باید گروگان‌ها را آزاد کنیم و سپس می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا