جهان

آکسیوس: مقام‌های آمریکایی در عربستان درباره ساخت یک راه‌آهن سراسری بین کشورهای خلیج عرب گفت‌‌وگو می‌کنند

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس در گزارشی نوشت یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای روز یکشنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با مقام‌های عربستان مشارکت در طرح ساخت یک راه آهن سراسری میان کشورهای خلیج عرب و متحدان منطقه‌ای ایالات متحده است. هدف این است که این شبکه راه‌آهن از طریق بنادر منطقه به بنادر هند متصل شود.

به‌نوشته آکسیوس، طرح ساخت این شبکه راه‌آهن مشترک، یکی از ابتکارات اصلی ایالات متحده در برابر نفوذ چین در منطقه است.

به‌نوشته آکسیوس، در مذاکرات روز یکشنبه مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقام‌های عربستان سعودی، نمایندگانی هم از هند و امارات متحده حضور دارند تا درباره پیشبرد این طرح عمرانی گفت‌وگو شود.

جیک سالیوان قرار است در این سفر همچنین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و شمار دیگری از مقام‌های سعودی درباره روابط کنونی واشنگتن و ریاض و نیز امکان عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل گفت‌وگو کند.

آکسیوس در بخش دیگری از گزارش بامداد یکشنبه هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) به‌نقل از دو منبع آگاه نوشت طرح ساخت یک شبکه راه‌آهن مشترک میان متحدان منطقه‌‌ای ایالات متحده ابتدا در گروه موسوم به I2U2، متشکل از اسرائيل، هند، امارات متحده عربی و آمریکا، مطرح شد.

بعدها دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، تلاش کرد تا موافقت مقام‌های عربستان سعودی برای مشارکت در این طرح عمرانی فرامنطقه‌ای را به‌دست آورد.

گروه I2U2 در اواخر سال ۲۰۲۱ با هدف گفت‌وگو درباره طرح‌های عمرانی بزرگ و مشترک در خاورمیانه شکل گرفت. به‌‌گفته منابع آکسیوس، طرح ساخت یک راه‌‌آهن سراسری فرامنطقه‌ای نیز ابتدا در این گروه، توسط نمایندگان اسرائیل ارائه شد.

به‌‌گفته منابع آکسیوس، هرچند اسرائیل در ابتدا طرح ساخت یک راه‌آهن مشترک منطقه‌ای را مطرح کرده است، اما در حال حاضر در این طرح همراه با متحدان عربی ایالات متحده حضور ندارد.

با این حال، این امکان وجود دارد که در صورت تداوم روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی منطقه، از جمله عربستان سعودی، بعدها اسرائیل نیز به این طرح عمرانی بزرگ اضافه شود.

ایندیپندنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا