جهان

خشم اوکراین از بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ در پی امتناع از محکومیت تهاجم روسیه

بیانیۀ پایانی نشست دو روزۀ ۲۰ کشور بزرگ اقتصادی جهان، موسوم به گروه ۲۰ و امتناع از محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دولت کی‌یف را به واکنش واداشت.

اوله نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، با انتشار پیامی طعن‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی از این بیانیه انتقاد کرد و نوشت که متن بیانیۀ نهایی گروه ۲۰ در رابطه با تهاجم روسیه علیه اوکراین، «جای افتخار ندارد».

رسانه‌های بین‌المللی روز یک‌شنبه ۱۹ شهریورماه گزارش دادند که بیانیۀ نهایی با میانجی‌گری هند به عنوان میزبان نشست گروه ۲۰ و پس از تعدیل برخی اصطلاحات، مورد توافق همه قرار گرفت.

پیشتر روسیه تهدید کرده بود در صورتی که متن بیانیه علیه این کشور باشد، آن را وتو خواهد کرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بعد از انتشار بیانیه مشترک گروه ۲۰ از متن آن ابراز «خرسندی» کرد.

از جمله نکاتی که سخنگوی وزارت خارجه اوکراین با انتشار متن اصلاح‌شدۀ این بیانیه مطرح کرده است، استفاده از عبارت «جنگ اوکراین» به جای «تهاجم نظامی روسیه» است.

او همچنین عدم اشاره صریح به نام روسیه در بند «لزوم خودداری از تهدید هسته‌ای» و نیز «خودداری از اعمال زور و تهدید برای تصاحب سرزمین و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای دیگر» را مورد انتقاد قرار داد.

با این حال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در نشستی خبری در اختتامیه این اجلاس تأکید کرد که بیانیه مشترک گروه ۲۰ «پیروزی دیپلماتیک» برای کرملین قلمداد نمی‌شود و مؤید «انزوای» روسیه در گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان است.

یکی از پایانه‌های صادرات نفت روسیه در سواحل دریای سیاه

هفت کشور صنعتی برنامه تعیین سقف قیمت نفت روسیه را «متوقف کرده‌اند»

رهبران روسیه و چین به عنوان اعضای گروه ۲۰ از حضور در این نشست دو روزه که در دهلی‌نو برگزار شد، اجتناب کردند.

در متن بیانیه نهایی با اجتناب از کاربرد اصطلاح «تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین» به «رنج انسانی و آثار منفی جنگ اوکراین» اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است که «همه کشورها باید از تهدید یا اعمال زور برای تصاحب سرزمین و نقش حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی کشورهای دیگر اجتناب کنند. استفاده یا تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیر قابل قبول است».

در همین زمینه، یک دیپلمات ارشد اروپا به آسوشیتدپرس گفته است اعضای اروپایی گروه ۲۰ شامل آلمان، فرانسه و ایتالیا از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده‌اند.

این دیپلمات که نامش فاش نشده است افزوده این واقعیت که روسیه متن نهایی را امضا کرده، مهم است، زیرا تنها دو گزینه پیش رو بود: «یا توافق بر متن نهایی یا پایان نشست، بدون انتشار بیانیه مشترک.»

این مقام اروپایی در ادامه تصریح کرده است که به باور او، «گزینه اولی بهتر بود. اگر روسیه به این متن پای‌بند نباشد، بار دیگر همه خواهند فهمید که نمی‌توان به کرملین اعتماد کرد».

نخست‌وزیر ژاپن نیز گفته است که «تهاجم روسیه به اوکراین موضوعی است که می‌تواند اساس همکاری در گروه ۲۰ را به لرزه بیاندازد».

یک زن هندی در حال برداشت برنج در احمدآباد هند

قیمت جهانی برنج پس از یک افزایش شدید به بالاترین میزان طی ۱۵ سال اخیر رسید

فومیو کیشیدا با اشاره به تأثیر کلان این تهاجم بر اقتصادی جهانی به مواردی همچون افزایش قیمت انرژی و غذا در دنیا اشاره کرده است.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که از پنجم اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد علاوه‌بر آشوب اقتصادی در سراسر جهان، تا کنون ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. مسکو اما از این تهاجم به عنوان «عملیات ویژه نظامی» نام می‌برد و ارتکاب هرگونه اقدام خصمانه علیه اوکراین را رد می‌کند.

هم‌زمان با انتشار بیانیه مشترک گروه ۲۰، دولت کی‌یف اعلام کرد که شمار زخمی‌های حمله موشکی روسیه به ساکنان شهر کریفیی ریه، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به ۷۴ تن رسیده است.

در همین حال، مقامات رومانی از کشف بقایای یک پهپاد دیگر روسی در خاک این کشور که عضو ناتو است خبر دادند.

رئیس‌جمهوری رومانی با صدور بیانیه‌ای در مورد نقض حریم هوایی کشورش گفت که این امر، «به هیچ وجه قابل قبول نیست» و در روز یک‌شنبه، همچنین با دبیر کل ناتو به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

طی سه ماه گذشته و با پیشرفت نسبی ضدحملات نظامیان اوکراین علیه نیروهای روسیه در مناطق اشغال شده، کرملین حملات هوایی به مناطق مسکونی را تشدید کرده است.

اوکراین می‌گوید حدود ۴۲۰ هزار نیروی روسیه در مناطق اشغالی شرق و جنوب شرق این کشور مستقر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا