ایرانجهان

رویترز: آژانس انرژی هسته‌ای در دو مکانی که ایران ممنوع کرد بود آثار اورانیوم پیدا کرد

رویترز در گزارشی نوشت، بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد در دو سایت ایرانی که پس از ماه ها از آنها بازرسی کرده بود، ذرات اورانیوم پیدا کرد.

رویترز می‌گوید، آژانس انرژی هسته‌ای در حال آماده سازی برای صدور قطعنامه بر علیه تهران به دلیل عدم توضیح در این زمینه است که احتمالاً تلاش های آمریکا برای احیای دیپلماسی هسته‌ای را پیچیده می کند.

این یافته و پاسخ ایران به تلاش دولت جدید ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق از آن خارج شده بود، آسیب خواهد رساند.

مخالفان توافق هسته‌ای، مانند اسرائیل پیش‌تر گفته بودند، شواهد فعالیتهای هسته ای اعلام نشده نشان می دهد که ایران با حسن نیت عمل نکرده است.

رویترز می‌گوید، کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، و خود آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت: “ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. به همین دلیل به بازرسان اجازه بازدید از آن سایت ها را دادیم.”

مهلت ایران برای جو بایدن به منظور لغو تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ هفته آینده به پایان می‌رسد. ایران تهدید کرده بود، در صورت لغو نشدن تحریم‌ها بازرسی های ناگهانی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را متوقف می کند.

از سوی دیگر، هفته آینده انتظار می رود آژانس انرژی هسته ای بین المللی گزارش سه ماهه ای درباره فعالیت های هسته ای ایران صادر کند.

هفت دیپلمات به رویترز گفتند که آژانس از این فرصت استفاده خواهد کرد تا قطعنامه‌ای صادر کند. محکوم کردن ایران می تواند یا در گزارش سه ماهه باشد یا در گزارش دیگری که در همان روز منتشر شده است.

آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده و آژانس بین المللی انرژی هسته ای معتقدند که ایران یک برنامه مخفی و هماهنگ با سلاح های هسته ای داشته است که در سال ۲۰۰۳ متوقف کرد. بر اساس توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران هنوز موظف است شواهد مربوط به فعالیت های گذشته اعلام نشده را برای آژانس انرژی هسته ای بین المللی توضیح دهد.

مواد رادیواکتیو در بازرسی های زودهنگام آژانس بین المللی انرژی هسته ای که در ماه اوت و سپتامبر سال گذشته در دو سایت انجام شد، پیدا شد.

وال استریت ژورنال در اوایل ماه جاری گزارش داد که مواد رادیواکتیو در نمونه های گرفته شده توسط بازرسان در دو سایت پیدا شده است.

چهار دیپلمات که کارهای آژانس را از نزدیک دنبال می کنند به رویترز گفتند که مواد یافت شده در این نمونه ها اورانیوم است.

دو منبع به رویترز گفتند که اورانیوم یافت شده در سال گذشته، غنی نشده است. اما با این وجود، وجود آن نشان دهنده مواد یا فعالیت های هسته ای فاش نشده در این سایت ها است.

یافته های کامل آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطلاعات محرمانه آژانس است و فقط تعداد کمی از کشورها از مشخصات آن مطلع شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا