جهان

همسر رئیس سازمان اطلاعات ارتش اوکراین با «فلزات سنگین مسموم شده است»

یک مقام امنیتی اوکراین اعلام کرد همسر رئیس سازمان اطلاعات ارتش این کشور با «فلزات سنگین» دچار مسمومیت شده و در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته است.

سخنگوی این سازمان روز سه‌شنبه هفتم آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز بدون آن‌که به زمان این اتفاق اشاره کند، تأیید کرد که ماریانا بودانوف، همسر کیریلو بودانوف، ‌رئیس سازمان اطلاعات ارتش اوکراین (GUR)، به علت مسمومیت در بیمارستان بستری شده بود.

آقای بودانوف و سازمان تحت امرش نقش مهمی در جنگ اطلاعاتی و جاسوسی با روسیه از زمان یورش نظامی این کشور به اوکراین داشته‌اند.

در حالی که محبوبیت او در اوکراین در ۲۱ ماه گذشته و طی دوران جنگ به‌شدت افزایش یافته و در غرب نیز مورد توجه قرار گرفته است،‌ کیریلو بودانوف در روسیه یک چهره منفور است.

این ژنرال ۳۷ ساله چند بار هدف سوءقصد قرار گرفته است،‌ ازجمله یک انفجار خرابکارانه خودرو که به قصد کشتن او طراحی شده بود اما ناکام ماند.

اگر مسمومیت همسر او تأیید شود، این نخستین بار است که اعضای خانواده مقام‌های ارشد اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه مورد سوءقصد قرار می‌گیرند.

آندری یوسوف، سخنگوی سازمان اطلاعات ارتش اوکراین، در پاسخ به این پرسش خبرگزاری فرانسه که آیا روسیه در این سوءقصد دست داشته است، گفت: «تحقیقات این مسئله را نشان خواهد داد، اما فرضیه اصلی همین است.»

حکومت روسیه در چند نوبت اقدام به کشتن یا تلاش برای کشتن مخالفان یا دشمنان خود با استفاده از مواد رادیواکتیو کرده است.

خبر مسمومیت خانم بودانوف را ابتدا روزنامه‌های اوکراینی فاش کردند و روزنامه «بابل» به نقل از یک منبع بی‌نام نوشت او مدتی در بیمارستان بوده و یک دوره درمان اثرات مسمومیت را پشت سر گذاشته است.

روزنامه «اوکرانیسکا» نیز به نقل از منبعی دیگر اعلام کرد زهر احتمالا در غذای همسر آقای بودانوف بوده و چند تن دیگر از کارکنان سازمان اطلاعات ارتش اوکراین نیز مسموم شدند.

مسکو پیش از این سازمان جاسوسی اوکراین را به قتل یک وبلاگ‌نویس طرفدار روسیه و یک روزنامه‌نگار حامی جنگ اوکراین در خاک روسیه متهم کرده بود،‌ اما کی‌یف نقش خود در مرگ این دو نفر را رد کرد.

رسانه‌های روسیه پیش‌تر اعلام کرده بودند دادگاهی در مسکو در ماه آوریل حکم بازداشت غیابی آقای بودانوف به «اتهامات تروریستی»‌را صادر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا