ایرانجهان

رئیس سازمان «سیا»: ایران ظرف چند هفته می‌تواند به غنی‌سازی 90 درصدی برسد

بهروز کمالوندی، ضمن تکذیب غنی‌سازی بیش از 60 درصدی اورانیوم در ایران گفت: «ما هنوز این احساس را نداریم که غنی‌سازی را بیشتر انجام دهیم.»

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در اظهاراتی گفت که ایران به این توانمندی رسیده است که ظرف چند هفته سطح غنی‌سازی اورانیوم را به 90 درصد ارتقاء دهد.

مدیر سیا، یکشنبه 7 اسفند به گزارشگر شبکه خبری «سی.بی.اس» در پاسخ به سوال آیا رهبران جمهوری اسلامی تصمیمی برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای گرفته‌اند گفت: «بر اساس اطلاعاتی که داریم فکر می‌کنیم رهبر جمهوری اسلامی تاکنون تصمیم به از سرگیری برنامه تولید سلاح اتمی که به باور ما آن را در انتهای سال 2033 به حالت تعلیق درآورده، نگرفته است.»

برنز ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت 84 درصد، گفت ایران در غنی‌سازی اورانیوم بسیار پیش رفته است و «اگر رهبران جمهوری اسلامی بخواهند از این مرحله عبور کنند، تنها چند هفته‌ با غنی‌سازی 90 درصدی فاصله دارند».

او تاکید کرد برنامه موشکی ایران نیز که در صورت تکمیل، قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارد، بسیار پیشرفت کرده است و خاطرنشان کرد: «این اقدامات نگرانی‌های بین‌المللی را تشدید می‌کند».

پیش از این خبرگزاری «بلومبرگ» گزارش داده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذرات اورانیوم با غلظت 84 درصد را در تأسیسات هسته‌ای ایران پیدا کرده‌اند.

اما بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن تکذیب غنی‌سازی بیش از 60 درصدی اورانیوم در ایران گفت: «ما هنوز این احساس را نداریم که غنی‌سازی را بیشتر انجام دهیم.»

ارتش روسیه در خرسون

ویلیام برنز، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره بحران اوکراین افزود: «هیچ رهبر خارجی به اندازه شی جین پینگ، جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین را با دقت زیر نظر نداشته است».

او گفت که رئیس جمهوری چین از آنچه که دید در حیرت و اضطراب مانده بود.

برنز همچنین در مورد پرونده تایوان هشدار داد و گفت: «فکر می‌کنم باید جاه‌طلبی‌های شی جین را درباره کنترل نهایی تایوان جدی بگیریم… اما از نظر ما این به این معنی نیست که درگیری نظامی اجتناب ناپذیر است.»

این هشدارها زمانی داده می‌شود که پیشتر گزارش‌هایی از تمایل پکن برای حمایت از مسکو با سلاح و پهپاد شده بود، که می‌تواند روند جنگ ادامه‌دار بین نیروهای روسیه و اوکراین از 24 فوریه گذشته را بر هم بزند.

همزمان حمایت نظامی گسترده غرب از کی‌یف برای مقابله با روسیه همچنان ادامه دارد.

 العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا