جهانخاورمیانه

سنتکام از حملات تازه به مواضع حوثی‌ها خبر داد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد، نیروهای ایالات متحده در چهار حمله به مواضع شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، هفت پرتاپگر موشک آماده شلیک این گروه را هدف قرار دادند.

در بیانیه سنتکام آمده است: «روز چهارشنبه ۲۱ فوریه، بین ساعت ۱۲ صبح تا ۶:۴۵ بعد از ظهر به وقت صنعا نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده چهار حمله برای دفاع از خود علیه هفت پرتاپگر سیار موشک کروز ضد کشتی و یک پرتابگر سیار موشک بالستیک ضد کشتی حوثی‌ها انجام دادند که برای پرتاب علیه کشتی‌ها در دریای سرخ آماده شده بودند.»

سنتکام همچنین می‌گوید در این بازه زمانی نیروهای آمریکایی یک پهپاد انتحاری حوثی‌ها را نیز سرنگون کردند.

طبق این بیانیه، نیروهای آمریکایی موشک‌ها، پرتابگرها و پهپادهایی را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن شناسایی و آنها را «تهدیدی فوری» برای کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده و کشتی‌های تجاری در منطقه ارزیابی کردند.

سنتکام می‌گوید این حمله را در راستای حفاظت « از آزادی ناوبری» در آب‌های بین‌المللی برای امنیت کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری انجام داده است.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا نیز در همین روز در بیانیه‌ای حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه حملات شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن اقدامی «غیرمسئولانه و کورکورانه» خوانده شده که «جان ملوانان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد، تجارت دریایی را مختل و به طور فزاینده‌ای امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.»

وزارت خارجه آمریکا اضافه کرده است که حملات شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ عواقب ناگوار انسانی و اقتصادی در پی دارد که موجب افزایش قیمت غذا، دارو و سایر اقلام انسان‌دوستانه ضروری مانند غذا و دارو در مناطقی می‌شود که بیشترین نیاز به آنها وجود دارد.

در این بیانیه آمده است: «حوثی‌ها جامعه جهانی را از خود دور می‌کنند و روند صلح یمن را به خطر می‌اندازند.»

وزارت خارجه امریکا بار دیگر تاکید کرده است ایالات متحده خواهان درگیری در دریای سرخ نیست، اما به همراه متحدان خود به تلاش برای تامین امنیت این مسیر کشتیرانی ادامه می‌دهد.

آمریکا، بریتانیا و کشورهای ائتلاف از ماه گذشته در مقابله با حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن و با هدف رفع تهدید از کشتی‌رانی آزاد در آب‌های باب‌المندب، دریای سرخ و فراتر از آن، اهداف وابسته به حوثی‌ها را بمباران کرده‌اند و این گروه شبه‌نظامی را به فهرست گروه‌های تروریستی بین‌المللی بازگردانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا