خاورمیانه

رد آتش‌بس از سوی نتانیاهو؛ نگرانی‌ها از افزایش یهودستیزی در جهان

هم‌زمان با ابراز نگرانی‌ها از افزایش یهودستیزی در جهان، نخست‌وزیر اسرائیل در گفتگو با تلویزیون ای‌بی‌سی گفت بدون آزادی گروگان‌هایی که در بند حماس هستند هیچ آتش‌بسی در غزه برقرار نخواهد شد و افزود اسرائیل برای «مدت نامعلومی» پس از جنگ، «مسوولیت امنیت کلی» غزه را حفظ خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه دوشنبه خود در پاسخ به این پرسش که اگر حماس با آزادی گروگان‌ها موافقت کند، آیا در جنگ توقف صورت می‌گیرد، گفت: «برای این منظور آتش‌بس برقرار خواهد شد.»

وی افزود در حال حاضر آتش‌بس تلاش‌ها برای نجات گروگان‌ها را مختل می‌کند، «زیرا تنها چیزی که بر جنایتکاران حماس تاثیر دارد فشار نظامی است».

نخست‌وزیر اسرائیل که پیش از گفتگو با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، صحبت کرده بود، گفت «مکث‌های کوچک تاکتیکی» در جنگ وجود خواهد داشت و «شرایط را بررسی خواهیم کرد تا کالاهای بشردوستانه وارد شوند»، یا گروگان‌ها آنجا را ترک کنند.

مرگ یک یهودی به دست معترض ضداسرائیل در کالیفرنیا

در همین حین، با انتشار خبر مرگ یک یهودی در آمریکا که قربانی تجمع‌ها در مخالفت با اسرائیل در آمریکا شد، نگرانی‌ها از یهودستیزی در جهان افزایش یافته.

پلیس لس‌آنجس تایید کرد این مرد ۶۵ ساله یهودی که روز یکشنبه در تجمعی از سوی یک معترض ضداسرائیل مورد حمله قرار گرفته بود، به دلیل خونریزی مغزی جان باخت.

پیش‌تر، پلیس شهر ایندیاناپلیس آمریکا نیز اعلام کرد زنی را، که با خودرو به ساختمانی که تصور می‌کرده مدرسه یهودی‌هاست وارد شده بود، دستگیر، و تحقیقات برای جرم احتمالی ناشی از نفرت را را آغاز کرده.

این زن ۳۴ ساله به پلیس گفت اخبار جنگ اسرائیل و حماس را از تلویزیون دنبال می‌کرده و نمادهای «عبری اسرائیلی» روی ساختمان او را اذیت می‌کرده، بنابراین تصمیم گرفته به آن حمله کند.

 

در همین حال، نماینده ویژه آمریکا در مبارزه با یهودستیزی هم در بیانیه‌ای حمله به یهودیان را محکوم کرد و از مجریان قانون در کشورهای جهان خواست برای جلوگیری از تهدید جوامع یهودی هوشیار باشند.

دبرا لیپ‌ستات همچنین از دانشگاه‌ها خواست اطمینان حاصل کنند دانشجویان یهودی نیز مانند دیگر دانشجویان از حق خود برای آموزش بهره می‌برند.

در این بیانیه همین‌طور از جوامع مدنی، از جمله فدراسیون‌های ورزشی، جوامع مذهبی، فعالان فرهنگی و محافل دانشگاهی درخواست شده در مقابل یهودستیزی سکوت نکنند، بلکه از نفوذ خود برای مقابله موثر با آن و ترویج اقدام‌های عمومی برای همبستگی استفاده کنند.

عمیق‌تر شدن عملیات زمینی در غزه؛ اسرائیل حمله به بیمارستان الشفاء را رد کرد

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، شامگاه دوشنبه از آغاز «عمیق‌تر شدن» عملیات زمینی نیروهای این کشور در شهر غزه خبر داد و گفت که ارتش اسرائیل در حال «تعمیق فشار» در شهر غزه است، جایی که گمان می‌رود دژ اصلی حماس است.

هاگاری افزود: «ارتش اسرائیل چندین فرمانده میدانی حماس را در جریان حملات هوایی و عملیات شبانه کشته است که به طور قابل توجهی به توانایی این گروه برای انجام ضدحمله آسیب می‌زند.»

وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان در مجتمع بیمارستان شفا، یک فلسطینی کشته و چند نفر زخمی شدند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل با تکذیب این خبر، گفت: «هیچ حمله‌ای از سوی اسرائیل به بیمارستان الشفاء صورت نگرفته است.»

پیش از این نیز، شبکه الجزیره و رادیو «الاقصی» وابسته به حماس اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی یک سیستم پنل خورشیدی را در مجتمع بیمارستانی الشفاء هدف قرار داده‌اند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، نیز در نشست خبری با خبرنگاران در واکنش به این گزارش گفت: «تا آنجا که من می‌دانم به پنل‌های خورشیدی در این بیمارستان حمله نکردیم.»

اسرائیل بر این باور است که مرکز اصلی فرماندهی حماس در زیر بیمارستان شفا در غزه قرار دارد.

ویدیوی شبیه‌سازی شده ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که حماس از این بیمارستان با هزار و ۵۰۰ تخت و ۴ هزار کارمند که بزرگترین بیمارستان غزه است را سپر انسانی قرار داده و به عنوان مرکزی برای هدایت عملیات‌های خود علیه اسرائیل استفاده می‌کند.

گیورا ایلند، فرمانده ارشد سابق ارتش و رییس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت که ارتش اسرائیل چاره‌ای جز انجام عملیات نظامی در بیمارستان شفا در غزه ندارد و آمریکا باید از آن حمایت کند.

شلیک ۳۰ راکت از لبنان به اسرائیل؛ هشدار نتانیاهو به اروپا درباره تروریسم

حماس و حزب‌الله بیش از ۳۰ راکت از لبنان به سمت اسرائیل شلیک کردند و ارتش اسرائیل با آتش توپخانه به این حملات پاسخ داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در سخنرانی برای سفیران خارجی در اورشلیم به اروپا درباره خطر تروریسم هشدار داد.

نتانیاهو روز دوشنبه ۱۵ آبان در اظهاراتی گفت اگر خاورمیانه به دست محور ترور بیفتد، اروپا هدف بعدی خواهد بود و هیچکس در امان نخواهد ماند.

او افزود اسرائیل آینده‌ای سرشار از وعده و امید به مردم غزه ارائه خواهد داد.

ادامه درگیری‌ها در منطقه

در حمله نیروهای اسرائیلی به یک خودرو در شهر طولکرم در کرانه باختری، سه فلسطینی کشته شدند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند کشته‌شدگان از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی بودند.

عز الدين عواد و جهاد شحادة دو فرمانده گردان‌های حماس و محمد الصبارينی از نیروهای این گروه توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند.

تایمز اسرائیل نوشت راکت‌های دوربرد شلیک شده از نوار غزه به سوی مناطق مرکزی اسرائیل در دریا فرود آمدند.

اسرائیل با استقبال از استقرار زیردریایی‌های آمریکا در منطقه، این تصمیم واشینگتن را «بازدارنده» و «ثبات‌آفرین» دانست.

خبرگزاری فرانسه نوشت انتقال مجروحان از غزه به مصر از طریق گذرگاه رفح روز دوشنبه ۱۵ آبان از سر گرفته شده است. انتظار می‌رود فرآیند خروج دارندگان گذرنامه‌های خارجی نیز مجددا آغاز شود.

آژانس امدادرسانی برای آوارگان فلسطینی (اونروا) اعلام کرد که در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه، ۵۰ مدرسه هدف قرار گرفتند. همچنین در این حملات، بیش از ۸۰ نفر از کارکنان این آژانس جان خود را از دست دادند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، روز دوشنبه در جریان حمله یک فلسطینی با چاقو به ماموران پلیس مرزی اسرائیل در اورشلیم، یک مامور زن جان خود را از دست داد.

مهاجم نیز که یک نوجوان ۱۶ ساله از شرق اورشلیم بود، به ضرب گلوله پلیس کشته شد. حمله بامداد امروز در نزدیکی باب الزهرا در شهر قدیمی اورشلیم رخ داد.

به گزارش نشریه هاآرتص، در حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه در روز یکشنبه ۱۴ آبان، ۴۵۰ موضع حماس هدف قرار گرفتند. محاصره شهر غزه هم تقریبا کامل شده و رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند احتمالا ارتش اسرائیل تا ۴۸ ساعت دیگر وارد این شهر خواهد شد.

نیویورک تایمز خبر داد که آمریکا به حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی هشدار داده که در صورت تشدید درگیری با اسرائیل، آماده است، علیه آنها اقدام نظامی کند. این پیام از طریق کشورهای منطقه از جمله ترکیه ارسال شده است.

رسانه‌های لبنان نیز از گلوله‌باران مناطق نقوره و لبونه توسط اسرائیل خبر دادند. حماس هم اعلام کرد که به پایگاه نظامی رعیم اسرائیل راکت پرتاب کرده است.

اسرائیل همچنین اعلام کرد جمال موسی، رییس امنیت ویژه حماس، در حمله هوایی شب گذشته ارتش اسرائیل به نوار غزه کشته شده است.

وزارت بهداشت غزه خبر داد که تعداد فلسطینیان کشته‌شده به ۱۰ هزار و ۲۲ نفر افزایش یافته و چهار هزار و ۱۰۴ نفر آنان کودک هستند.

همچنین به گفته مقام‌های فلسطینی، تاکنون ۱۵۵ فلسطینی در درگیری با ارتش اسرائیل در کرانه باختری جان خود را از دست داده‌اند.

هلال احمر فلسطین خبر داد تاکنون ۴۷۶ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شده‌اند.

پنتاگون روز دوشنبه تعداد غیرنظامیان کشته شده در غزه را هزاران نفر اعلام کرد، اما آمار مشخصی ارائه نکرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا