خاورمیانه

صادرات ترکیه به کشورهای خاورمیانه و خلیج عرب به حدود 27 میلیارد دلار رسید

بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، صادرات ترکیه به کشورهای خاورمیانه و خلیج عرب در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال جاری به 26.7 میلیارد دلار رسید.

صادرات ترکیه به کشورهای بحرین، امارات متحده عربی، فلسطین، عراق، ایران، اسرائیل، قطر، کویت، جمهوری تُرک قبرس شمالی، لبنان، سوریه، عربستان سعودی، عمان، اردن و یمن در 10 ماهه سال‌جاری به 26.7 میلیارد دلار رسیده است.

بیشترین صادرات ترکیه در این بازه زمانی با 7.7 میلیارد دلار به عراق انجام شد.

حجم تجارت دوجانبه با کشورهای خاورمیانه که از بازارهای سنتی ترکیه هستند، در 10 ماهه امسال به طور موثر ادامه یافت. تقاضای بالای محصولات ترکیه با گام‌های برداشته شده در زمینه تجارت متقابل و سرمایه‌گذاری با کشورهای منطقه ادامه پیدا کرد.

محمد شیمشک، وزیر خزانه‌داری ترکیه که ماه گذشته در چارچوب برنامه کشورهای خلیج به امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی سفر کرده بود، اظهار داشت که «ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان را برای بیش از 200 نفر از سرمایه گذاران و نمایندگان دنیای مالی توضیح دادیم.

بیشترین صادرات ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، با 7.7 میلیارد دلار به عراق، با 4.4 میلیارد دلار به امارات، با 4.4 میلیارد دلار به اسرائیل، با 2 میلیارد دلار به ایران و با 1.8 میلیارد دلار به عربستان سعودی صورت گرفت.

صادرات کشور در همین مدت با 1.3 میلیارد دلار به جمهوری تُرک قبرس شمالی، با 1.1 میلیارد دلار به سوریه، با 1.1 میلیارد دلار به لبنان، با 716 میلیون دلار به یمن، با 591.6 میلیون دلار به قطر، با 579.8 میلیون دلار به اردن با 454.8 میلیون دلار به کویت، با 248.1 میلیون دلار به عمان، با 122.9 میلیون دلار به بحرین و با 103.9 میلیون دلار به دولت فلسطین انجام شده است.

صادرات ترکیه به کشورهای فوق بیشتر در بخش‌های «غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌های آن» و «مواد و فرآورده‌های شیمیایی» صورت گرفته است.

پس از این بخش‌ها، صادرات طلا و جواهر با 2.6 میلیارد دلار، فولاد با 2.3 میلیارد دلار، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی با 1.9 میلیارد دلار به کشورهای مذکور دنبال کرد.

بیشترین صادرات ترکیه در این بازه زمانی به این کشورها، با 11.8 میلیارد دلار از استانبول انجام شده است. استانبول با این میزان، 44.2 درصد از صادرات به کشورهای خاورمیانه و خلیج عرب را به دوش گرفت.

آنادولو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا