اجتماعیایرانجهانسیاست

وزیر خارجه سوئد خواستار تحقیقات کامل در رابطه با شکنجه‌‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ شد

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد با انتشار توییتی در حساب کاربری خود خواستار تحقیقات کامل در رابطه با شکنجه‌‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ شد.

در پی انتشار گزارش جامع سازمان عفو بین‌الملل در رابطه با شکنجه معترضان آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی و با همدستی قضات و دادستان‌های جمهوری اسلامی، آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد با انتشار توییتی در حساب کاربری خود خواستار تحقیقات کامل در رابطه با شکنجه‌‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ شد.

خانم لینده روز چهارشنبه ۱۲ شهریور با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، نوشت: «گزارش امروز توسط سازمان عفو بین‌الملل تصویری تلخ از نقض جدی حقوق بشر در ایران پس از اعتراضات سال ۲۰۱۹ [۱۳۹۸] را نشان می دهد.»

وزیر امور خارجه سوئد همچنین نوشت، از این فراخوان که در جهت انجام یک تحقیق کامل در مورد شکنجه‌های صورت گرفته شده، حمایت می‌کند.

خانم لینده تاکید کرده که «حق آزادی بیان، تشکل‌ها و اعتراضات مسالمت‌آمیز باید تضمین شود.»

وی در بخش دیگری از توییت خود در مورد نسرین ستوده، زندانی فعال حقوق بشر محبویس در زندان اوین نوشت: «همچنین به شدت در مورد وخامت سلامتی نسرین ستوده، مدافع حقوق بشر زندانی که در اعتصاب غذا علیه شرایط بد زندانیان سیاسی در ایران است، نگران هستیم. درخواست اتحادیه اروپا برای بررسی مجدد حکم وی را تکرار می‌کنیم.»

گزارش عفو بین‌الملل با عنوان «ویرانگران انسانیت: بازداشت‌های گسترده، ناپدیدسازی و شکنجه در پی اعتراضات آبان ۹۸ در ایران»، مستند کننده‌ی روایت‌های هولناک ده‌ها تن از معترضان، عابران و دیگر افرادی است که با خشونت دستگیر شدند، به‌نحو قهری ناپدید گشتند، در سلول‌های انفرادی و بدون امکان ارتباط با جهان بیرون نگه داشته شدند، به‌طور نظام‌مند از دسترسی به وکلای خود در طول بازجویی‌ها محروم ماندند، و بار‌ها و بار‌ها برای دادن «اعترافات» شکنجه شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا