جهان

اتحادیه اروپا آمادگی خود برای مذاکرات لغو روادید با آذربایجان را اعلام کرد

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این اتحادیه برای بررسی آزادسازی روادید با جمهوری آذربایجان آماده است.

اُلیور وارهلی، کمیسر سیاست همجواری  و مذاکرات گسترش اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه سوم تیر، در جریان یک نشست خبری پس از کنفرانس اینترنتی وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد.

آقای وارهلی با تأکید بر این‌که احتمال دارد به‌زودی مذاکرات در خصوص سفر بدون روادید میان اتحادیه اروپا و شرکای شرقی کا آذربایجان از این جمله شرکاست، اعلام کرد: «به‌نظر بنده معیارها و شروط ما تا حد  کافی شناخته شده است. اگر چنین درخواستی ارایه شود، مطمئناً بررسی می‌کنیم.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا همچنین گفت مشارکت با کشورهای اروپای شرقی «یکی از اولویت‌های اصلی» اتحادیه اروپا بوده و همچنین هم خواهد بود.

جوزف بورل، نماینده ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحایه اروپا که او هم همراه با آقای وارهلی در این کنفرانس خبری حضور داشت گفت: «امروز ما پیام شفافی را به شرکای شرقی خود داده‌ایم و آن این که حتی در شرایط دشوار نیز می‌توانید روی ما حساب کنید. ما در کنار شما هستیم و از شما حمایت می‌کنیم. اما در عین حال باید به طور مشترک به آینده نگاه کرده و در مورد چگونگی شکل‌گیری بهتر این رابطه و اهداف همکاری‌های آینده تأمل کنیم.»

اتحادیه اروپا برای سازماندهی روابط خود با کشورهای پساشوروی در شرق اروپا یعنی جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، و اوکراین برنامه‌ای با نام  شراکت شرقی در پیش گرفت.

آقای بورل می‌گوید، اتحادیه اروپا با شرکای شرقی خود همگام بوده و آماده است تا هر اقدامی را در جهت بهبود کامل وضعیت دوران پساکرونا انجام دهد.

نماینده ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحایه اروپا با یادآوری این که «شراکت شرقی» یک برنامه موفق بوده، افزود: «ما خواستار این هستیم که این موفقیت به نفع همه شهروندان ما ادامه داشته باشد. این برنامه ۱۱ ساله، یک سیاست موفقیت‌آمیز بوده اما هنوز کارهای زیادی باید برای آن انجام شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا