آذربایجانایران

علی‌رغم تهدید اداره اطلاعات پیمایش حدفاصل تبریز تا دریاچه اورمیه با شعار؛ اؤزوموز اوچون/گؤلوموز اوچون

هادی قلیزاده فعال حرکت ملی آذربایجان برای جلب توجه افکار عمومی به وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه، در اقدامی نمادین از صبح روز جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ با آویزان نمودن بنری با عنوان «اؤزوموز اوچون/گؤلوموز اوچون» بر روی کوله پشتی خود اقدام به پیاده روی مسیر تبریز تا دریاچه اورمیه نموده است.

 این فعال مدنی آذربایجان ظهر روز شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ پس از پیمایش مسیر تبریز تا دریاچه اورمیه به محوطه ساحلی این دریاچه نیمه جان رسیده است.

آقای قلیزاده در صفحه شخصی اینستاگرام خویش اطلاع داده است که در ساعت ۱۰:۳۰ امروز مامورین امنیتی طی تماس تلفنی از وی خواسته‌اند که به این پیاده روی خاتمه داده و به تبریز بازگردد که با مخالفت این فعال مدنی روبرو شده است و ایشان در پاسخ گفته‌اند این اعتراض نمادین مدنی را حق خود دانسته و واهمه ای از بازداشت ندارد و پس از اتمام مسیر به تبریز بازخواهد گشت.

این فعال مدنی آذربایجانی ساکن شهر تبریز در طول مسیر ضمن صحبت با افراد بر لزوم حساسیت به موضوع دریاچه اورمیه، تبعات اسفبار خشکی دریاچه اورمیه را گوشزد کرده است.

طی روزهای اخیر گروه‌های مردمی ، فعالین محیط زیست و فعالین حرکت ملی آذربایجان به انحاء مختلف سعی در آگاهی بخشی نسبت به عواقب فاجعه خشک شدن دریاچه اورمیه داشته و ضمن هشدار به مسئولین خواهان احیای دریاچه اورمیه شده اند.

بنا به نظر کارشناسان حوزه محیط زیست، خشک شدن دریاچه اورمیه زندگی بیش از ۱۴ میلیون نفر از ساکنین این حوزه را به خطر انداخته و مهاجرت اجباری ساکنین منطقه را در پی خواهد داشت.

بروز طوفان های نمکی ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه و فعال شدن کانون های ریزگردها نه تنها مسئله مردم منطقه و کشور ایران بلکه  یک تهدید زیست محیطی بین المللی محسوب میگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا