ایرانجهان

دیدبان حقوق‌بشر و عفو بین‌الملل احکام اخیر اعدام در ایان را محکوم کردند

دو سازمان حقوق‌بشری به احکام اخیر اعدام در جمهوری اسلامی اعترض کرده و با بی رحمانه و غیر انسانی خواندن این احکام‌ها خواهان لغو فوری آنها شدند.

دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی احکام اعدام در رابطه با اعتراضات به وضعیت معیشتی و فساد حکومتی در ایران را محکوم کرده و از جمهوری اسلامی خواست تا این احکام را فورا لغو کند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعدام  مرتضی جمالی در زندان مرکزی مشهد به اتهام شرب خمر را محکوم کرد و گفت که این اعدام نمونه‌ای از «بی‌رحمی و غیر انسانی» بودن سیستم قضایی در جمهوری اسلامی ایران است.

دایانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، در واکنش به خبر اعدام این شهروند گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی بار دیگر قساوت و غیرانسانی بودن مطلق سیستم قضایی‌شان را با اعدام مردی که صرفا الکل نوشیده بود، آشکار کردند.»

سازمان دیدبان حقوق‌بشر نیز در واکنش به احکام اعدام «معترضان به وضعیت اقتصادی و فساد حکومتی»، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این احکام با استناد به اتهام‌های مبهمی همچون امنیت ملی صادر شده و محکومان از دسترسی به وکیل مدافع محروم بوده‌اند.

دیدبان حقوق‌بشر همچنین گفت که امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ و روح‌الله زم، مسئول کانال تلگرامی و وب‌سایت آمدنیوز، برای اعتراف به اعمال نکرده زیر شکنجه قرار گرفته‌اند.

وکلای امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی روز جمعه ۲۰ تیر اعلام کردند که حکم اعدام موکلانشان در دیوان عالی کشور تایید شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا