آذربایجانایران

محیط زیست آذربایجان قربانی سوء مدیریت؛ تلف‌ شدن‌ ماهی‌‌های دریاچه‌ شورابیل‌ اردبیل‌ در اثر آلودگی

گزارشها‌ حاکی است که آلودگی دریاچه شورابیل‌ اردبیل‌ بیشتر شده و‌ اکوسیستم‌ و‌ گونه‌ های‌ جانوری‌ این‌ منطقه در معرض نابودی و انقراض قرار گرفته است.

طی روزهای اخیر بنا‌ به‌ گزارشهای‌ فعالین محیط‌ زیست اردبیل‌ و با استناد به تصاویر و ویدئوهای‌ منتشر شده، آب دریاچه شورابیل و کناره‌ها‌ و‌ سواحل‌ آن آلوده شده و این موضوع باعث تلف شدن ماهی‌ های این دریاچه طبیعی شده است.

تا لحظه تنظیم گزارش دلایل آلودگی دریاچه شورابیل مشخص نشده است اما‌ احتمال‌ می رود‌ رهاسازی‌ فاضلابهای‌ شهری‌ و‌ صنعتی‌ با‌ تانکر به‌ اطراف‌ دریاچه‌ و‌ سراریز‌ شدن‌ آن‌ به‌ شورابیل باعث‌ آلودگی آن‌ شده‌ باشد.

کانال‌ آب‌ تغذیه‌ دریاچه شورابیل‌ از روستای‌ شام‌ اسبی‌ می‌ گذرد، چندین‌ سال‌ است بعضی از قسمتهای‌ رودخانه‌ خصوصا‌ قسمتهای‌ منتهی‌ به‌ شهرک‌ نیایش روباز‌ بوده‌ و‌ انواع‌ و‌ اقسام‌ زباله‌ های‌ شهری‌ و‌ صنعتی‌ به‌ آن‌ انداخته‌ می شود که‌ این‌ موضوع‌ باعث آلودگی دریاچه‌ شورابیل‌ شده‌ است.

دریاچه شورابیل در طول سال از گونه‌های متنوع پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند؛ اما به‌دلیل بافت شهری اطراف این دریاچه خبری از سایر حیوانات نیست. اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک‌لک سیاه و پلیکان خاکستری از معروف‌ترین گونه‌‌های مهاجر در این منطقه هستند و حواصیل، مرغابی، قرقاول و خوتکا از پرندگان بومی این منطقه به شمار می‌روند.آلودگی این‌ دریاچه‌ گونه‌ های‌ حیوانی‌ و‌ آبزیان‌ این‌ دریاچه‌ را‌ در‌ معرض‌ نابودی‌ کامل‌ قرار خواهد‌ داد.

دریاچه شورابیل از بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل شهری ایران در اردبیل است که وسعت آن به حدود ۱۸۰ هکتار می‌رسد. این دریاچه با امکانات متنوع، از بهترین تفرجگاه‌های شهر اردبیل است.

دریاچه شورابیل در گذشته تالابی بزرگ با آب شور در شمال غربی ایران به شمار می‌رفت که در طول سال‌های اخیر میزان قابل‌توجهی از شوری خود را از دست داده است. دسترسی مناسب به دریاچه شورابیل محبوبیت این دریاچه را میان ساکنان اردبیل و مسافران دوچندان می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا