ایرانجهان

لایحه دولت اوکراین برای تحریم ۵۰ ساله ایران

رسانه‌های دولتی اوکراین روز یکشنبه هفتم خرداد گزارش دادند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در لایحه‌ای که به پارلمان این کشور ارائه کرده خواستار تحریم ۵۰ ساله ایران شده است.

این لایحه در صورت تصویب، تجارت تجهیزات نظامی و کالاهایی را که استفاده دوگانه دارند، ممنوع خواهد کرد. همچنین اوکراین تعهدات اقتصادی و مالی خود به ایران را ملغی کرده و مانع خروج سرمایه از این کشور به مقصد ایران خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که طبق این لایحه، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری در ایران نیز ممنوع خواهد شد.

انتظار می‌رود که پارلمان اوکراین از تصمیم آقای زلنسکی در این زمینه حمایت کند. این لایحه در حال حاضر به تصویب شورای امنیت ملی اوکراین رسیده است.

ساعاتی قبل از این گزارش مقامات نظامی و دولتی اوکراین اعلام کردند که روسیه بامداد یکشنبه با پهپادهای ایرانی «شاهد»، کی‌یف را هدف سنگین‌ترین حملات خود از آغاز جنگ تاکنون قرار داده است.

این گزارش‌ها عنوان می‌کرد که نیروی هوایی اوکراین ۵۲ فروند از ۵۴ پهپاد انتحاری ایرانی را که از سوی روسیه به پرواز درآمد، «رهگیری» کرده است.

اوکراین و کشورهای غربی، ایران را به ارسال پهپادهای نظامی به روسیه متهم کرده‌اند. ایران برای مدت‌ها این مسئله را انکار می‌کرد اما در نهایت اعلام کرد که شمار محدودی از این پهپادها را پیش از جنگ اوکراین به روسیه صادر کرده است.

آقای زلنسکی روز چهارشنبه سوم خرداد طی نطقی ویدیویی از ایران خواست که در تصمیم خود برای ارسال پهپادهای مرگبار به روسیه تجدیدنظر کند و در «سمت تاریک تاریخ» نایستد.

وی در این ویدیو مردم ایران را خطاب قرار داد و گفت: «هم‌دستی با تروریسم روسیه به چه دردتان می‌خورد؟ چرا شما در کنار یک دولت اهریمنی هستید؟»

زلنسکی همچنین به تازگی گفته است که اوکراین «اطلاعات دقیق» دارد که ایران بیش از یک‌هزار پهپاد و جنگ‌افزار دیگر به روسیه فروخته است.

صادرات این پهپادها به روسیه باعث شده است که کشورهای غربی در چندین نوبت تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا