آذربایجانایرانجهان

گزارش شرکت جمعیت ارک در۵۲ مین أجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

در ۲۷ فوریه روز باز گشایی ۵۲ مین اجلاس شورای حقوق بشر؛ جمعیت ارک نیز از ابتکار فرستادن نامه به دولتها استفاده نمود و درخواست کرد که در هنگام سخنرانی امیر عبدالهیان نمایندگان دولتها جلسه را ترک کنند.

جمعیت حقوق بشر آذربایجان ارک ۹ سخنرانی در نقض حقوق آذربایجانی ها در ایران داشته که از ۸ مارس شروع شده و تا ۳۰ مارس ادامه خواهد داشت.

در ۲۰ مارس در روز ارائه گزارش پروفسور جاوید رحمان ارک شرکت داشت و در این رابطه ژاله تبریزی دیدارهای های مختلفی با جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در أمور ایران داشته است که یکی از آن موارد پرونده حقوقدان بر جسته آذربایجانی پرویز سیابی در زندان اردبیل بود. همچنین دعوت رسمی جمعیت ارک ار جاوید رحمان برای شرکت در کنفرانس جمعیت حقوق بشر آذربایجان ارک.

سخنرانی ها در اجلاس ۲۲ و ۲۳ مارس در باره مسائل عمده آذربایجان از انجمله مسئله زبان و فرهنگ ، تبعیضات اقتصادی ، اعتراضات عمومی علیه جمهوری اسلامی ایران و مسایل محیط زیستی و الودگی آبها در ایران و غیره صحبت شده است.

۲۳ مارس ساعت ۱۱، در سالن شماره ۲۲ سازمان ملل که به اسم جمعیت حقوق بشر آذربایجان ارک اختصاص داده شده بود حاضر شدند. هشت نفر برای سخنرانی انتخاب شده بودند. ریاست جلسه را خانم ژاله تبریزی؛ مدیر جمعیت ارک بعهده داشت. سخنرانی ها بزبان های انگلیسی فرانسه و آلمانی صورت گرفت و توسط دو نفر به انگلیسی ترجمه شد.

از دیگر ملل نیز یک نفر بلوچ و یک نفر کورد که از طرف جمعیت ارک برای سخنرانی دعوت شده بودند و هر کدام مسائل و مشکلات ملی خود را مطرح کردند، این امر به اعتبار جمعیت ارک می افزاید که مسایل همه ملل غیر فارس ایران را مد نظر دارد.

دو نفر از اعضای جمعیت ارک مسئولیت فیلمبرداری و عکس برداری از اجلاس را بعهده داشتند.

پروفسور جاوید رحمان؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران به دعوت جمعیت ارک بمدت یک ساعت در اجلاس جمعیت ارک شرکت داشت و خود نیز سخنرانی کرد و ضمن قدر دانی از ژاله تبریزی از اینکه امکان شرکت ایشان در اجلاس آذربایجانی ها فراهم شده اظهار خوشحالی کرد و به چند سوال شرکت کنندگان در اجلاس نیز پاسخ داد.

سالن سخنرانی تعداد زیاد بودند و از نمایندگان سازمان ملل نیز حضور داشتند.

بعد از پایان اجلاس مصاحبه هایی از طرف جمعیت حقوق بشر آذربایجان ارک ازشرکت کنندگان انجام گرفت.

۲۳ مارس در مقابل سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران برای اعدامها ، زبان مادری ، خشک شدن دریاجه اورمیه ، و دیگر موارد نقض حقوق بشر در اذربایجان و غیره بمدت یک ساعت به تظاهرات ارام پرداخته شد برای این تظاهرات از طرف پلیس اجازه گرفته شده بود. در این تظاهرات قطعنامه ای که خواسته های ملی آذربایجان را داشت توسط یکی از اعضای جمعیت ارک بزبان ترکی آذربایجانی خوانده شد تا بعداز پایان تظاهرات متن انگلیسی قطعنامه به کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقیما داده شود. این تظاهرات نیز با موفقیت کامل همراه بود

نکته های قابل ذکر :

در کنفرانس، از نمایندگان اقلیتهای دینی مثل بهایی ها ملل غیر فارس و از نمایندگان دیگر از انجمله سازمان ملل شرکت داشتند.

ژاله تبریزی مدیر جمعیت حقوق بشر آذربایجان ارک از همه دوستان، فعالین ملی و همکاران خود که زحمات بسیار سختی را برای پیش برد برنامه های اجلاس ۵۲ کشیده بودند صمیمانه تشکر کرد.

جمعیت حقوق بشر آذربایجان ارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا