اجتماعیایرانسیاست

یاغیش و آتاکان؛ ادامه اطلاع رسانی والدین در مورد کودکان محروم از شناسنامه در آذربایجان

اطلاع رسانی والدین آذربایجانی در ایران در باره محرومیت فرزندان خود از دریافت شناسنامه بخاطر اسامی تورکی‌شان ادامه دارد.

در ادامه اطلاع رسانی والدین در باره مخالفت اداره ثبت احوال با صدور شناسنامه برای کودکان آذربایجانی که اسامی تورکی دارند، بابک قابل‌نژاد شهروند ساکن سایین قالا(شاهین دژ) در صحفه ای اینستاگرامی خود اطلاع داده که تاکنون موفق به دریافت شناسنامه برای فرزندش با نام “یاغیش” نشده است.

در نامه‌ای که حمید جلیلی رئیس اداره ثبت احوال شهرستان سایین قالا(شاهین دژ) به مدیر کل ثبت احوال آذربایجان غربی برای صدور دستور ارسال گردیده عنوان شده است والدین “یاغیش” به رغم راهنمایی های فراوان کارمندان اداره از دریافت شناسنامه با اسامی مصوب خودداری کرده و مُصر به اخذ شناسنامه با واژه مذکور هستند.

عادل چوپانی پدر “آتاکان” نیز در صحفه اینستاگرامی‌ خود اطلاع داده، برای فرزندش که متولد ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ می‌باشد و علی رغم گذشت نزدیک به ۳ سال و نیم و مراجعات متعدد به اداره ثبت احوال شهرستان تبریز، نتوانسته است شناسنامه دریافت کند.

پیشتر والدین “آییل” ، “آنار” و “سئوگی” در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه ها از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندانشان بعلت مغایرت با دستورات و بخشنامه های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان خبر داده بودند.

در ایران فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا