آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

«ائلجان‌» کودک آذربایجانی محروم از شناسنامه؛ سازمان ثبت احوال مخالفت می‌کند

سامانه‌ ثبت‌ احوال‌ کشور و اداره ثبت‌ احوال‌ شهرستان‌ گرمی از صدور شناسنامه برای «ائلجان‌»، کودک آذربایجانی تازه متولد شده خودداری می‌کند.

محسن‌ قاسمی‌، شهروند‌ آذربایجانی ساکن شهرستان گرمی در استان‌ اردبیل، با انتشار مطلبی در صفحه‌ اینستاگرامی خود، از عدم صدور شناسنامه برای فرزند‌ تازه متولد شده‌اش به نام «ائلجان» از سوی اداره ثبت احوال‌ استان‌ خبر داده است.

به گفته آقای‌ قاسمی، بعد‌ از انتخاب نام‌ ائلجان‌ که‌ در تورکی آذربایجانی‌ به معنای «جان ایل و کسی که ایل مثل جان‌ او را دوست‌ میدارد» است‌، علی‌رغم سپری کردن روال‌ اداری‌ برای دریافت شناسنامه با مخالفت سامانه‌ ثبت‌ احوال‌ کشور و اداره ثبت‌ احوال‌ شهرستان‌ گرمی مواجه شده است.

این شهروند آذربایجانی در ادامه تصریح کرده است، نهایتاً درخواست‌ کتبی‌ و‌ دستی‌ خود‌ را به اداره ثبت احوال‌ شهرستان گرمی تحویل داده و رونوشتی از آن را به فرمانداری شهرستان‌ گرمی ارسال کرده ولی تا‌ بدین‌ لحظه‌ این درخواست از طرف مسئولین ذیربط بدون‌ پاسخ مانده‌ و ائلجان‌ محروم‌ از‌ شناسنامه‌ و‌ کد‌ ملی است.

در جمهوری‌ اسلامی ایران کودک فاقد شناسنامه و کد ملی یعنی محروم از تمامی خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان سنین نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا