fa

محمد خاتمی؛ اگر مردم از اصلاحات مایوس شوند، ذهنیت براندازی قوت می‌گیرد!

محمد خاتمی، رئيس‌جمهوری اسبق ایران، می‌گوید هرچه مردم از اصلاحات مایوس می شوند، اندک اندک ذهنیت براندازی قوت می‌گیرد

به گزارش جماران، خاتمی روز شنبه ۱۵ تیرماه در دیدار با اعضای «جامعه مهندسان»، خواستار تلاش برای تدوین استراتژی اصلاح‌طلبان شده و گفته است هر چه مردم بیشتر «جذب انتخابات» شوند، گروه‌های برانداز بی‌اثرتر می‌شوند».

سیدمحمد خاتمی در دیدار اعضای انجمن مهندسان می گوید:

«فعل و انفعالات آمریکایی‌ها در خلیج فارس در صورت ادامه داشتن، ما را نگران می‌کند.

کار بزرگی که نیروهای مسلح ما در برابر تجاوز پهپاد آمریکایی انجام دادند، نشانه آمادگی ایران است و این پیام را دارد که ما از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنیم و به هیچ کس اجازه تجاوز به کشور و ملتمان را نمی‌دهیم.

باید سیاست اصلی نظام مبنی بر دور ماندن از جنگ را در نظر داشت.

اصل انجام مذاکره هیچ وقت در نظام جمهوری اسلامی ایران ممانعتی نداشته و مذاکرات مهمی در مقاطع مختلف انجام شده است اما الان با چه کسی مذاکره کنیم؟ با کسی که ملت ایران را تروریست عنوان می‌کند؟ چنین برداشتی از یک ملت خیلی خطرناک است.

دستگاه دیپلماتیک ما باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در عین حفظ عزت ملت ایران، به هیچ وجه به سوی ماجراجویی نرویم تا مشکلاتی برای کشور و منطقه پیش نیاید؛ باید احتیاط کامل کنیم و مانع برخی تندگویی و تندروی‌ها شویم.

ما نیاز به وحدت داریم و زمینه این وحدت فراهم است و نمونه آن اسقاط پهپاد بود که مورد حمایت همه جریان‌های کشور قرار گرفت و حتی در خارج از کشور، برخی نیروهای مخالف، درباره این موضوع و تمامیت ارضی ایران وحدت نظر داشتند که باید از این موقعیت استفاده کرد.

می‌توان در داخل گام‌هایی برداشت که با وجود اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌های نیروها و جریان‌ها، به سوی وحدت و انسجام و تکیه روی منافع ملی حرکت کرد و تنوع و تکثر را به رسمیت شناخت و انتخاب را به عهده مردم گذاشت.

انتخاب هر چه آزادتر باشد، بیشتر تامین‌کننده نظر مردم است و همه باید تسلیم نظر مردم باشیم در حالی که برخی دستگیری‌ها و احضارها و برخوردها و نسبت دادن‌های عجیب و غریب به جریان‌ها و افراد اتفاق می‌افتد که با این وحدت در تناقض است و به هیچ وجه به نفع کشور، وحدت و منافع ملی نیست.

ظام، ساختارها و رفتارها باید اصلاح شود. جامعه سوال‌هایی درباره عملکرد نظام، جریان‌ها و از جمله اصلاح‌طلبان دارد.

ولت و مجلس باید برای مردم تبیین کنند که در مسیر اصلاحات چه گام‌هایی برداشته‌اند. دولت و نظام و اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند.

 اگر مردم از اصلاحات مایوس شوند، اندک اندک ذهنیت براندازی قوت می‌گیرد و ممکن است خدایی نکرده بتوانند موفق شوند بنابراین باید به مردم پاسخ دهیم و حتی اگر اصلاح طلبان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند باید به مردم بگویند.

به روز کردن شعارهای اصلاح‌طلبانه به معنای دست برداشتن از آنها نیست بلکه عملیاتی کردن آنها در صحنه اجتماعی است که این به تدوین استراتژی مشخص بر می‌گردد.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا