ایرانجهان

پومپئو: ارسال کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به ایران تحریم نیست

مایک پومپئو روز گذشته گفته بود ایالات متحده همچنان بر سر پیشنهاد خود برای ارسال کمک های بشردوستانه و پزشکی به مردم ایران است.

همزمان با افزایش تلفات ویروس کرونا در ایران، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اول فروردین گفته است، جامعه بین المللی بداند که ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران تحریم نیست.

مایک پومپئو که در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید به همراه دونالد ترامپ صحبت می کرد، اظهار داشت: در راستای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به داخل (ایران) هرکاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که تراکنش‌های مالی مرتبط با چنین کمک هایی به درستی انجام شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: ارسال دارو و کمک های بشردوستانه به ایران تحریم نیست. آنها با مشکل وحشتناکی مواجه‌اند و ما می‌خواهیم که کمک های بشردوستانه و پزشکی به دست مردم ایران برسد.

پس از این اظهارات مایک پومپئو، یک خبرنگار پرسید، آیا این امکان وجود دارد که تحریم های ایران تعلیق شوند؟ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت، آنها، رهبران ایران، پاسخ این پرسش شما را می‌دانند.

براساس آمار رسمی ، شمار قربانیان کرونا در ایران تا ظهر روز جمعه، اول فروردین به ۱۴۳۳ نفر رسیده که ۱۴۹ نفر آنها در ۲۴ ساعت گذشته جان باخته‌اند. این در حالی کارشناسان و رسانه های معتقدند آمار واقعی بسیار بالاتر از این میزان است.

در همین زمینه، اخیرا مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا گفته است، شمار موارد رسمی ابتلا در ایران ممکن است تنها یک پنجم شمار واقعی باشد.

در حالی وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که ارسال کمک های پزشکی و بشر دوستانه به ایران تحریم نیست، مقام‌های جمهوری اسلامی از جامعه بین المللی درخواست کرده‌اند با توجه به شیوع جهانی ویروس جدید کرونا خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه تهران شوند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز جمعه در نامه‌ای خطاب به مردم آمریکا نوشته است که تحریم‌های آمریکا «موجب شده توان مردم ایران در مبارزه با این ویروس کاهش یابد. حتی برخی از هموطنان ما به علت این تحریم‌ها جان خود را از دست بدهند.»

حسن روحانی اضافه کرد، اکنون زمان آن است که ملت آمریکا «بر سر دولت آمریکا با صدای بلند فریاد برآورد و از او پاسخ بخواهد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا