ایران

انتشار اسامی «پنج خدمه» مظنون به ارتباط با نیروی قدس هواپیمای توقیف شده در آرژانتین

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های آرژانتین در روز یکشنبه ۲۲ خرداد مبنی بر توقیف یک فروند هواپیمای باری ونزوئلا همراه با خدمه آن توسط این کشور، از جمله پنج تبعه ایرانی، رسانه‌های اسرائیل اسامی و تصاویر این شهروندان ایرانی را منتشر کردند.

روزنامه «اسرائیل‌هیوم» اسامی سه تن از خدمه ایرانی هواپیما را سعید ولی‌زاده، غلامرضا قاسمی و محمود خسروی عراقی (یا خسروی یار) اعلام کرد. عکس دو تن از خدمه در اونیفورم خلبانی و کادر پروازی نیز منتشر شده است.

رسانه‌های دیگر اسامی مهدی موصلی و عبدالباسط محمدی را نیز ذکر کرده‌اند. منابعی که این تصاویر و اسامی را به رسانه‌ها درز داده‌اند، مشخص نشده است.

روزنامه کلارین، چاپ بوئنوس آیرس، به نقل از منابع آرژانتینی نوشته است، هر چند هواپیمای توقیف شده از نوع بوئینگ ۷۴۷، پنج ماه قبل از شرکت هوایی ایرانی «ماهان‌ایر» به شرکت هوایی امتراسور فروخته شده بود، اما نیروهای سپاه پاسداران در گذشته بارها از این هواپیما برای اهداف خود استفاده کرده‌اند.

شرکت امتراسور، وابسته به شرکت هوایی ملی ونزوئلا، است. شرکت هوایی ملی ونزوئلا مانند شرکت «ماهان‌ایر» تحت تحریم‌ آمریکا است.

ماهان ایر از بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه و پس از آن‌که تصاویری از یک فروند هواپیمای آن با نظامیان ایرانی در راه سوریه انتشار یافت، از سوی آمریکا تحریم شد.

منابع اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل احتمال می‌دادند که ماهان‌ایر پس از تحریم شدن همچنان در راستای اهداف نیروی قدس سپاه پاسداران به کار گرفته شود.

مقامات آرژانتین توضیح مشخصی در مورد دلیل توقیف هواپیمای باری ونزوئلا نداده‌اند، اما گفته‌اند که خدمه ایرانی پرواز که فعلا به یک هتل منتقل شده‌اند، در صورت تصمیم مقامات آرژانتین، می‌توانند با پرواز عادی مسافربری این کشور را ترک کنند.

آرژانتین برای این پنج ایرانی اجازه اقامت موقت صادر کرده، ولی به ۱۴ خدمه ونزوئلایی هواپیما اجازه داده است تا خاک این کشور را ترک کنند.

برخی روزنامه‌های آرژانتین بدون ذکر منبع نوشته‌اند احتمال می‌رود که پنج ایرانی یادشده با نیروی قدس سپاه پاسداران در ارتباط باشند یا عضو آن هستند. این رسانه‌ها به شمار بیش از حد خدمه پروازی و برخی پروازهای غیرمعمول آن در نقاط مختلف آمریکای لاتین اشاره کرده‌اند.

از سوی دیگر، منابع آرژانتینی به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که این پنج ایرانی از سوی پلیس بین‌الملل تحت تعقیب نیستند و پیشینه کیفری از آن‌ها در دست نیست.

به نوشته روزنامه کلارین، هواپیما روز ۱۶ خرداد و پس از دریافت اطلاعاتی از سوی کشور اوروگوئه، با رسیدن به حریم هوایی آرژانتین توقیف شد. اوروگوئه ظاهرا به هواپیما اجازه فرود نداده بود.

ونزوئلا اعلام کرده که هواپیما حامل قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی این کشور بوده است.

«نگرانی عمیق» جامعه یهودیان آرژانتین

در این میان، رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه نوشتند که ماجرای توقیف ایرانی‌های مظنون به عضویت در نیروی قدس سپاه توسط آرژانتین، موجب «نگرانی عمیق» جامعه یهودیان این کشور شده است.

بر اساس این گزارش‌‎‌ها، یهودیان آرژانتین که هنوز حادثه بمبگذاری مرگبار ۲۸ سال پیش در مرکز همیاری یهودیان بوئنوس آیرس را به یاد دارند، از دولت آرژانتین خواستار توضیح شده‌ و پرسیده‌اند که آیا ایران از هواپیمای یادشده برای نقل و انتقال مامورین به آرژانتین یا دیگر کشورهای آمریکای لاتین استفاده کرده‌ است یا نه.

خبر این رویداد، دو روز پس از پایان سفر رسمی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، به تهران منتشر شد.

دو کشور اعلام کرده‌اند که خط پرواز مستقیم بین تهران- کاراکاس از یک ماه‌ونیم دیگر برقرار خواهد شد و ایرانیان، از جمله بازرگانان، برای ورود به ونزوئلا به روادید نیاز ندارند.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت نوشته است که سفر مادورو به تهران در اوج بحران سیاسی بین ایران و غرب بر سر برنامه اتمی تهران، و در شرایطی انجام شد که تهران آشکارا آمریکا را به چالش می‌کشد.

آقای مادورو در دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود، از انعقاد قراردادهای همکاری دو کشوری که تحت تحریم آمریکا هستند، به گرمی دفاع، و تاکید کرد که ایران کاملا می‌تواند روی حمایت‌های ونزوئلا، از جمله در زمینه تامین کالاهای اساسی غذایی، اعتماد کند.

ایران و ونزوئلا گفته‌اند که ذخایر نفتی عظیم آن‌ها، این دو کشور را به قدرت‌هایی متحد تبدیل کرده است.

بخش بزرگی از قراردادهایی که روز ۱۹ خرداد بین دو کشور امضا شد، مربوط به عرصه نفت، پتروشیمی، گاز و سایر همکاری‌های امور انرژی است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا