جهانخاورمیانه

واشینگتن: حوثی‌ها 4 حمله علیه سه کشتی تجاری در دریای سرخ انجام دادند

فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین تاکید کرد که «واشینگتن در همکاری با متحدان و شرکای خود در حال بررسی واکنش مناسب به این حملات است.»

فرماندهی مرکزی آمریکا از 4 حمله حوثی‌ها به سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ خبر داد و ایران را «مسئول» این حملات دانست.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، دوشنبه 13 آذر با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» توضیح داد که ناوشکن آمریکایی «کارنی» به درخواست‌های کمک کشتی‌های تجاری پاسخ داده و «کمک‌هایی ارائه کرده است».

این فرماندهی افزود که در اولین حمله، ناوشکن کارنی یک موشک ضدکشتی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت کشتی «یونیتی اکسپلور» شلیک شده بود را شناسایی کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که ناوشکن آمریکایی، ظهر یکشنبه یک پهپاد را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سوی ناوشکن کارنی پرتاب شده بود را سرنگون کرد.

در حمله دیگری، ناوشکن کارنی همزمان با امدادرسانی به کشتی تجاری «یونیتی اکسپلور» که مورد اصابت موشک حوثی قرار گرفته بود، یک پهپاد را رهگیری کرد.

حملات حوثی خسارات جانی نداشت

فرماندهی مرکزی ایالات متحده تاکید کرد که کشتی «نامبر 9» نیز مورد حمله موشکی حوثی‌ها قرار گرفت اما این حمله تنها خسارات مادی برجای گذاشته است.

به گفته «سنتکام»، کشتی تجاری «صوفی» نیز به دلیل اصابت موشک به آن از ناوشکن آمریکایی درخواست کمک کرده بود، اما حمله موشکی به صوفی خسارت محسوسی بر جای نگذاشته است.

«سنتکام» در ادامه این بیانیه گفته است: «این حملات تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌الملل و امنیت کشتیرانی است. هرچند که حوثی‌ها این حملات را انجام داده‌اند اما ما معتقدبم که ایران عامل حمله به این کشتی‌ها است.

فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین تاکید کرد که «واشینگتن در همکاری با متحدان و شرکای خود در حال بررسی واکنش مناسب به این حملات است.»

حوثی‌ها از زمان حمله بی‌سابقه حماس در 7 اکتبر، حملات پهپادی و موشکی خود به اسرائیل را آغاز کردند.

حوثی‌ها پیشتر تهدید کرده بودند که کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف قرار خواهند داد، در حالی که هفته گذشته دامنه تهدیدات خود را گسترش داده تا حملاتشان شامل هدف قرار دادن کشتی‌های متعلق به متحدان اسرائیل در حین عبور از تنگه باب المندب نیز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا