آذربایجانایران

دکتر ساری صراف: ابرهای بارشی از آسمان آذربایجان محو می‌شوند/تشکیل هاله حرارتی بر اثر گاز متان در دریاچه اورمیه!

با توجه به انتشار تصاویر از هواشناسی از دریاچه اورمیه بار دیگر مسئله وجود هاله حرارتی در منطقه آذربایجان در رسانه ها و شبکه‌های مجازی به موضوع داغ تبدیل شده است.

«دکتر بهروز ساری صراف» عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز، برای اولین بار‌ با ارائه‌ مدارک و تصاویر ماهواره‌ای وجود «هاله‌ حرارتی» بر اتمسفر دریاچه ارومیه را مطرح کردند.

این استاد دانشگاه تبریز در گفتگو با آذرانجمن می‌گوید: «این هاله حرارتی درنتیجه تغییر کاربری و خشک شدن دریاچه ارومیه حاصل شده است، چراکه محدوده ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربعی دریاچه ارومیه طی سالیان سال دارای آب بوده و از ۲۰ سال پیش شروع به خشک شدن کرده است و سطوح نمکی با ایجاد گاز متان و گرما باعث تشکیل هاله حرارتی و جا به جایی ابرها در منطقه شمال غرب کشور می شود.»

دکتر ساری صراف با بیان اینکه آذربایجان به سمت بیابانی شدن می رود، افزود:«حقیقت این است که نگاه های ملی از طرف مجلس به دریاچه اورمیه و آذربایجان در اولویت نیست و اولویتی برای (احیا) دریاچه قائل نیستند. به نظرم باید مدیران استانی در این باره بودجه اختصاص دهند و منتظر بودجه تهران نباشند که شاید چیزی زیادی نرسد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا