ایران

«سالگرد جمعه خونین زاهدان»؛ شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات به «۲۱۶ تن افزایش» یافت

در حالی که ویدیوهای منتشر شده حاکی است روز و شامگاه یک‌شنبه فضای امنیتی، استقرار و گشت‌زنی نیروهای انتظامی و نظامی در خیابان‌ها و میادین شهر زاهدان همچنین ادامه داشته است، گزارش‌ها حاکی است که شمار بازداشت‌شدگان در جریان اعتراضات سالگرد جمعه خونین زاهدان به ۲۱۶ تن رسیده است که ۳۲ تن از آنها «کودک» هستند.

سایت حال‌وش که رویدادهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد شامگاه یک‌شنبه از افزایش شما بازداشت شدگان در «سالگرد جمعه خونیم زاهدان» به ۲۱۶ خبر داد.

در این گزارش عنوان شده که«با احراز هویت ۴۵ تن دیگر از شهروندان بلوچ بازداشت شده» شمار بازداشت شدگان به دست نیروهای حکومتی در فاصله روز جمعه ۷ مهر ماه تا یک‌شنبه ۹ مهر ماه، طی هفتاد و دو ساعت، به ۲۱۶ تن رسیده است.

سازمان حقوق بشر ایران یادآوری کرده است معترضان مجددا در آستانهٔ سالگرد «جمعه خونین» سرکوب شده‌اند

سازمان حقوق بشر: پرونده جمعه خونین زاهدان به عنوان جنایت علیه بشریت در نهادی بین‌المللی بررسی شود

سایت حال‌وش در گزارش خود اسامی ۱۱۰ تن از ۲۱۶ شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سالگرد جمعه خونین در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار را که هویت آنها «احراز شده» را منتشر کرد و که در آن اسامی شماری از کودکان و نوجوان ۱۳ تا ۱۸ سال نیز دیده می‌شود و همچنین اغلب بازداشت‌شدگان بین ۱۴ تا ۲۵ ساله هستند.

در این گزارش تاکید شده است که «از مجموع دست‌کم ۲۱۶ بازداشتی سالگرد جمعه خونین، ۳۲ تن کودکان زیر ۱۸ سال هستند» که هنگام بازداشت توسط نیروهای امنیتی مورد «خشونت و ضرب و شتم» قرار گرفته‌اند.

این سایت همچنین نوشت که بیشتر بازداشت‌شدگان در جریان سالگرد «جمعه خونین زاهدان» توسط نیروهای حکومتی «به صورت فله‌ای» بازداشت شده‌اند و از وضعیت بسیاری از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

در همین حال ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه و نیروهای سپاه پاسداران که عمدتا از استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان به زاهدان اعزام شده‌اند روز یک‌شنبه ۹ مهر ماه همچنان در مناطق مختلف شهر زاهدان ادامه داشته است.

در تعدادی از ویدیوها، گروه‌های ده‌ها نفری از نیروهای یگان ویژه فراجا و نیروهای سپاه پاسداران مشاهده می‌شوند که همچنان در مناطقی چون «خیابان کوثر، بازار مشترک و بازار بزرگ چهار راه رسولی» شهر زاهدان مستقر هستند.

در روز هشتم مهر ۱۴۰۱، زمانی که اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در حال گسترش به تمام نقاط ایران بود، جمعی از مردم زاهدان پس از نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی این شهر، قصد برپایی تجمعی در اعتراض به «تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ» را داشتند که نیروی انتظامی و امنیتی از داخل یک کلانتری اقدام به شلیک مستقیم به‌سوی آنها کردند و دست‌کم ۱۰۰ تن از مردم در این تیراندازی‌ها کشته شدند.

اعتراضات «سالگرد جمعه خونین زاهدان» از روز جمعه ۷ مهر ماه سال جاری پس از نماز اهل سنت در خیابان‌های اطراف مسجد مکی آغاز شد و همزمان برخی مناطق شهرهای خاش، میرجاوه و چابهار نیز شاهد اعتراضات خیابانی بودند.

بنابر گزارش منابع محلی و ویدیوهای منتشر شده، نیروهای امنیتی دقایقی پس از آغاز اعتراضات «سالگرد جمعه خونین زاهدان» اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و همچنین شلیک با سلاح‌های ساچمه‌زن به سوی مردم معترض کردند که در جریان ان دست‌کم ۲۹ تن از معترضان زخمی شدند.

در همین حال سایت حال‌وش گزارش داد که ۷ تن دیگر نیز در جریان اعتراضات شنبه شب زاهدان با شلیک نیروهای حکومتی زخمی شده‌اند.

اعتراضات «سالگرد جمعه خونین» همچنین شامگاه جمعه نیز مناطق مختلفی از شهر زاهدان ادامه یافت و پس از اعتصاب بازاریان زاهدان طی روز شنبه، بار دیگر شامگاه شنبه در مناطقی چون «شیرآباد، کوثر، بازار مشترک، فلکه کشاورز، خیابان عمار، کریم‌آباد و بابائیان» ادامه یافت و طی آن جمعی از معترضان با آتش زدن لاستیک خودرو، اقدام به سردادن شعارهای ضد حکومتی کردند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه ۷ مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه سالگرد «جمعه خونین»، بار دیگر بر «مجازات» مرتکبان این «جنایت» تأکید و آن را خواستهٔ مردم طی یک سال گذشته عنوان کرد.

او اضافه کرد که خانواده‌های نزدیک به یکصد جان‌باخته و همچنین کسانی که در جریان جمعه خونین زاهدان به شدت زخمی شدند، دست یا پای خود را از دست دادند یا فلج و قطع نخاع شده‌اند، تنها به دنبال اجرای قانون اسلام درباره عاملان کشتار هستند.

فداحسین مالکی، یکی از دو نماینده زاهدان، نیز روز پنجم مهر سال جاری در یک مصاحبه ویدئویی فاش کرد که برخی مقام‌های حکومتی از تهران طی یک سال گذشته مانع تشکیل «هیئت تحقیق» درباره کشتار «جمعه خونین زاهدان» شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا