ایرانخاورمیانه

نتانیاهو: برجام هنوز کاملا از دستور کار خارج نشده؛ با قدرت از احیای آن جلوگیری می‌کنیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۳ دی ماه گفت که استراتژی کشورش را در قبال «جاه‌طلبی» هسته‌ای ایران تغییر خواهد داد و برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام علنی و «با قدرت» تلاش خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو در نخستین نشست رسمی کابینه جدید این کشور تصریح کرد که هنوز «احتمال» احیای توافق هسته‌ای با ایران توسط کشورهای غربی وجود دارد و او تلاش خواهد کرد مانع چنین اتفاقی شود.

دولت جدید اسرائیل روز پنجشنبه گذشته به طور رسمی تشکیل شد.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه اظهار داشت، ما علنی و با قدرت در عرصه بین‌المللی علیه بازگشت به توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد.

او تصریح کرد: «نه تنها پشت درهای بسته با رهبران جهان در مخالفت با ‌بازگشت توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو خواهیم کرد، بلکه قویاً و علنی افکار جهانی را از خطرات واقعی ایران، حکومتی که در حال کشتار شهروندان بی‌گناه در داخل و خارج کشور است، آگاه خواهیم کرد.»

بنیامین نتانیاهو در ادامه گفت: «متاسفانه، بر خلاف نظر غالب که فکر می‌کنند به دنبال حوادث اخیر ایران فرصت خطرناک احیای توافق هسته‌ای از دستور کار خارج شده است، من فکر می‌کنم هنوز احتمال آن وجود دارد و به طور نهایی از دستور کار خارج نشده است.»

او تاکید کرد که اسرائیل هر کاری برای جلوگیری از بازگشت به این «توافق بد» انجام خواهد داد.

اسرائیل از زمان انعقاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ بین شش قدرت جهانی و ایران، با آن مخالف بود و از آن به عنوان «توافق بد» یاد کرده است. اسرائیل می‌گوید این توافق میلیاردها دلار در اختیار تهران قرار می‌دهد بدون اینکه تضمینی برای مهار واقعی جاه طلبی‌های هسته‌ای آن ارائه کند.

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که اسرائیل با قاطعیت برای جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه و دیگر مناطق دست به اقدام خواهد زد.

در حالی بنیامین نتانیاهو بر تلاش خود برای مخالفت با برجام تاکید کرده است که روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه اسرائیل توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را غیر قابل احیا دانسته و تاکید کرده بود که دولت آمریکا فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد.

این اظهارات آنتونی بلینکن، ارزیابی جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا را مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ «نمی‌تواند احیا شود» تأیید کرده است.

جو بایدن در یک ویدئوی فاش شده در ماه نوامبر در حاشیه یک گردهمایی انتخاباتی به‌صراحت گفت که توافق هسته‌ای ایران «مرده» است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا