جهانسلامتی و زندگی

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: منشأ ویروس کرونا آزمایشگاه ووهان است

گزارش ها حاکی از آن است که ویروس کرونا که یک سال و نیم جهان را در بحران فرو برده، باعث کشته شدن میلیون ها انسان و ویرانی اقتصاد شده است، منشأ آزمایشگاهی دارد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، «کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده» مدارک معتبری در این زمینه دریافت کرده است.

اعضای جمهوری خواه کمیته «شواهد جدی غیرمستقیم» به دست آوردند که نشان می دهد ویروس از آزمایشگاه انستیتوی ویروس شناسی در ووهان چین نشت کرده است. این در گزارشی منتشر شده در وب سایت کمیته بیان شده است. براساس این گزارش، چین تلاش های بین المللی برای شناسایی منبع واقعی ویروس را ناکام گذاشته است.

در این سند همچنین آمده است که دیپلمات های آمریکایی در چین در سال ۲۰۱۷ تلگراف محرمانه دیپلماتیک را به واشنگتن ارسال کردند مبنی بر اینکه دانشمندان آزمایشگاه ووهان بدون رعایت پروتکل های ایمنی در مورد ویروس های کرونا تحقیق می کنند.

همچنین اشاره شده است که برخی از کارکنان آزمایشگاه علائم ویروس کرونا را در پاییز سال ۲۰۱۹ نشان دادند. اعضای کمیته نتیجه گرفتند که محققان نظامی چینی در موسسه ووهان در نشت ویروس نقش دارند.

لازم به ذکر است که سازمان جهانی بهداشت گزارشی از نتایج سفر یک گروه متخصص بین المللی به ووهان در مارس سال جاری منتشر کرد. این گزارش می گوید “بعید است” ویروس از آزمایشگاه نشت کند. گمان اصلی این است که ویروس از خفاش ها به انسان منتقل شده است.

با این حال، چین به گروه متخصص بین المللی اجازه ورود به آزمایشگاه ووهان را نداد. در نتیجه، ۱۳ کشور از جمله ایالات متحده با انتشار بیانیه مشترکی نسبت به گزارش سازمان جهانی بهداشت ابراز نگرانی کردند و از این نهاد جهانی خواستار تحقیق شفاف و مستقل در مورد منشا ویروس شدند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا