خاورمیانه

الی کوهن: ایران در پشت حمله به سفارت اسرائیل در آذربایجان بود

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۱ تیر، در واکنش به خبر خنثی شدن «برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو»، ایران را به دست داشتن در این طرح متهم کرد.

تشکیلات امنیتی آذربایجان در روز دوشنبه از بازداشت یک شهروند افغانستان به ظن «برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو» خبر داد و اعلام کرد که او از ایران وارد این کشور شده بود.

الی کوهن در بیانیه‌ای در جریان سفر به صربستان گفت: «تهران پشت این تلاش قرار دارد.»

وزیر خارجه اسرائیل اضافه کرد، «همانطور که در روزهای گذشته شاهد تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو و نیز یهودیان و اسرائیلی‌ها در ماه‌های اخیر در قبرس و یونان بوده‌ایم، تروریسم ایران یک تهدید جهانی است.»

وی در ادامه حکومت ایران را متهم کرد که بودجه و دستورالعمل‌هایی را برای «گروه تروریستی که در صدد این حمله بود»، صادر کرده است.

وزیر خارجه اسرائیل از جامعه بین‌المللی خواست تا با فعالیت‌های «تروریستی» حکومت ایران مقابله کند.

آذربایجان روز ۱۹ تیر اعلام کرده بود یک تبعه افغانستان که از «کشوری ثالث» وارد خاک آذربایجان شده بود تا «سفارت یک کشور دیگر را زیر نظر بگیرد»، در بازداشت دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان است اما به نام آن کشوراشاره نکرده بود.

به نوشته تایمز اسرائیل، مقامات امنیتی آذربایجان از فوزان موسی‌خان ۲۳ ساله بازجویی کرده‌اند.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز نوشته که این فرد در نزدیکی هتل «هایتریجنس» در باکو، که فعالیت سفارت اسرائیل از آن انجام می‌شود، رفت‌وآمد کرده و تصاویری از این تحرکات او در دست تشکیلات امنیتی آذربایجان است.

بیانیه سرویس اطلاعاتی آذربایجان روز دوشنبه نوشته بود که تبعه افغانستانی بازداشت شده «در توطئه با افراد دیگر قصد ارتکاب اقدام تروریستی، ایجاد وحشت و وارد کردن خسارت مالی قابل توجهی را داشت که می‌توانست به یک رویداد خطرناک منجر شود» و برای تشکیل یک سلول تروریستی و دستیابی به سلاح تلاش کرده بود.

آن بیانیه افزوده بود که نیروهای امنیتی آذربایجان «در سطح ملی و بین‌المللی» به جستجوی سایر افراد درگیر در «باند» یادشده و در ارتباط با شهروند افغانستانی بازداشت شده، ادامه می‌دهند.

به نوشته تایمز اسرائیل، تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی ایران در گذشته نیز از اتباع کشورهای ثالث برای «مأموریت‌های تروریستی علیه اهداف اسرائیلی و یهودی» در آذربایجان یا کشورهای دیگر استفاده کرده‌اند.

سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، ماه گذشته از «کشف یک توطئه برنامه‌ریزی شده نیروی قدس سپاه پاسداران برای کشتن یک بازرگان اسرائیلی در خاک قبرس» و «بازجویی» از عامل اصلی آن «تلاش خرابکاری» خبر داد.

پلیس یونان نیز دو شهروند پاکستان را در اوایل بهار امسال بازداشت کرد که رسانه‌های اسرائیلی در خصوص آن‌ دو نوشتند که دست‌اندرکار برنامه‌ریزی برای «حمله تروریستی» از طریق انفجار در یک رستوران و یک مرکز هم‌یاری یهودیان در آتن بودند.

گرجستان هم پاییز پارسال از کشف تلاش منتسب به نیروی قدس سپاه پاسداران برای کشتن یک شهروند اسرائیلی- گرجی ساکن تفلیس خبر داد.

از سوی دیگر، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل هفته گذشته یک گروه شیعی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در عراق را متهم کرد که یک محقق اسرائیلی- روس در بغداد را «ربوده است.»

با این حال، گزارش‌های جدید اسرائیلی مربوط به «کشف توطئه تروریستی» در خاک آذربایجان برای حمله به سفارت اسرائیل در شرایطی منتشر شده که هم‌زمان با ارتقای روابط اسرائیل و آذربایجان، مناسبات باکو و تهران در ماه‌های اخیر سرد و به‌شدت متشنج بوده است.

آذربایجان پس از حمله یک مرد مسلح ایرانی به سفارتش در تهران و کشته شدن مأمور ارشد امنیتی سفارت، رابطه با تهران را محدود کرده است.

دولت آذربایجان از سوی دیگر پس از ۳۱ سال رابطه سیاسی با اسرائیل، سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرد و رئیس‌جمهور اسرائیل نیز بهار امسال از باکو دیدار کرد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا