جهان

مجلس نمایندگان آمریکا علنی کردن اطلاعات محرمانه در مورد منشاء کووید-۱۹ را تصويب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۲۰ اسفند به اتفاق آراء رای داد که تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در مورد منشاء همه‌گیری کووید-۱۹ علنی شود.

این مصوبه نشانه‌ای از توافق و همکاری کامل دو حزب رقیب در مجالس قانون‌گذاری آمریکاست و همزمان با سومین سالگرد شروع بحران کرونا تصویب شد.

تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا آخرین مرحله از روند قانون‌گذاری بود و به محض امضای آن توسط جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، به قانون بدل خواهد شد.

مباحث مربوط به این لایحه بسیار کوتاه بود و روی جوهره اصلی آن تمرکز داشت که می‌گوید مردم آمریکا در مورد منشاء و نحوه شیوع این ویروس مرگبار و راه‌های پیشگیری از تکرار همه‌گیری‌های ویروسی در آینده سئوالاتی دارند و باید به آنها پاسخ داد.

اين لايحه بر نقش انستیتو ویروس‌شناسی در شهر ووهان چین متمرکز است و خاطرنشان می‌کند که ممکن است بین پژوهش‌های این آزمایشگاه و شروع همه‌گیری ویروس کرونا «ارتباط بالقوه‌ای» وجود داشته باشد.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در مورد احتمال شیوع ویروس از این آزمایشگاه اختلاف نظر دارند.

اخیرا رییس اف بی‌آی در مصاحبه‌ای با رسانه‌های آمریکایی ادعا کرد که بروز حادثه‌ای غیرعمدی در آزمایشگاه ووهان عامل نشت ویروس کرونا بوده است.

ولی به گزارش رسانه‌های آمریکایی حداقل چهار نهاد امنیتی و اطلاعاتی این کشور هنوز بر این باور هستند که انتقال طبیعی ویروس از جانوران به انسان عامل اصلی شيوع ویروس بوده و چند نهاد اطلاعاتی دیگر هنوز به نتیجه‌گیری قطعی نرسیده‌اند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا