اجتماعیایران

آمار رسمی ایران: ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مواد مخدر مصرف می کند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ۵.۴ درصد جمعیت فعال این کشور به‌طور دائمی و یا تفننی مواد مخدر مصرف می‌کند.

اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران روز دوشنبه در یک سخنرانی اعلام کرد ایران «۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مصرف کننده تفننی» دارد.

بنا به گفته آقای مؤمنی این تعداد مصرف کننده مواد مخدر ۵.۴ درصد کل جمعیت فعال ایران را تشکیل می‌دهد.

همچنین بر اساس این خبر هروئین و تریاک، دو ماده مخدر سنتی در ایران، از بالاترین میزان مصرف در این کشور برخوردار هستند.

طی دو دهه گذشته، میزان مصرف مواد مخدر شیمیایی در ایران، بدلیل ارزانتر بودن نسبت به مواد مخدر سنتی، افزایش قابل توجهی داشته است.

وی همچنین با اشاره به افغانستان به عنوان اصلی‌ترین مرکز کشت مواد مخدر اظهار داشت «شاهد گسترش کشت این مواد عفیونی در منطقه هستیم به گونه ای که تولید و کشت مواد مخدر درعراق و بصره به حدی افزایش یافته که سازمان ملل نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده است.»

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران مؤثرترین راه جلوگیری از مصرف مواد مخدر در ایران را «بازگشت به معنویت» عنوان کرد.

وی با بیان اینکه روند نرخ مصرف مواد مخدر ایران همواره افزایشی بوده است، گفت: «در دهه ۹۰ از ابتدای این دهه تا سال ۱۳۹۷ به صورت میانگین سالانه شاهد افزایش پنج درصدی مصرف مواد مخدر در کشور بوده ایم.»

آقای مؤمنی همچنین بیان کرد که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در ایران «در جمعیت دانش آموزی کشور ۲.۱ درصد»، «در جمعیت کارگری کشور ۲۲ درصد» و «در جامعه دانشجویی کشور ۴.۷ درصد» است.

طبق اعلام این مقام مبارزه با مواد مخدر ایران، استان‌های احواز (خوزستان)،‌چهارمحال و بختیاری، ‌کرمان، فارس، خراسان شمالی و مرکزی بالاترین نرخ شیوع مصرف مواد مخدر را در کشور دارا هستند.

وی همچنین اظهار داشت: «بر اساس براورد های صورت گرفته بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی هزینه مبارزه با مواد مخدر می شود.»

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، به چگونگی شناسایی مصرف‌کنندگان مواد مخدر و منبع تهیه‌کننده این آمار اشاره‌ای نکرد.

پیش‌تر مجید ترحمی، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرده بود که «۱۶۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی مواد مخدر است در حالی که بودجه کشور ۴۰۸ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا