آذربایجانایران

ناگفته‌هایی از بزرگترین معدن اورانیوم آذربایجان در شهرستان خوی

با گذشت چند ماه از آغاز عملیات اجرایی معدن اورانیوم در شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی، هنوز هیچ یک از مسئولان حاضر به پاسخگویی در رابطه با الزامات محیط زیستی آن نشده‌اند.

در اواسط مرداد ماه سال جاری محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در شهرستان خوی آنچه که از سوی مسئولان «بزرگترین معدن اورانیوم شمال غرب کشور» نامیده می‌شود، عملیات اجرایی مجتمع معدنی و صنعتی شهید «مهدی باکری» (محدوده معدنی جنگسر) را افتتاح و خبر از افتتاح کارخانه‌های بهره‌برداری از این معدن را در ۳۰ ماه آینده داد.

به گفته اسلامی محدوده معدنی جنگسر یکی از مناطق مستعد برای استخراج مواد پرتوزا در پشتیبانی و تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای و همچنین عناصر همراه و نادر است. با وجود اینکه اسلامی ظرفیت این مجتمع معدنی را به عنوان یکی از قطب‌های تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای کشور قلمداد نموده، اما اشاره‌ای به میزان دقیق آن ننموده است. همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با عناصر تشکیل دهنده معدن، علاوه بر اورانیوم، اشاره‌ای هم به عناصر همراه با مواد پرتوزا نموده که حاکی از اهمیت دو چندان این معدن می‌باشد.

گفتنی است با وجود اینکه عملیات اکتشاف و فاز تفصیلی در منطقه مذکور از سال گذشته شروع و تا به امروز ادامه داشته است، اما نگرانی‌های عمده‌ای از سوی مردم منطقه و فعالان محیط زیست آذربایجانی در رابطه با نحوه بهره‌برداری و ضوابط زیست محیطی این معدن وجود دارد. چنانچه به گفته یکی از فعالان محیط زیست آذربایجانی «این پروژه پیوست زیست محیطی ندارد و از آنجایی که پروژه امنیتی قلمداد می‌شود؛ هیچ پاسخی به مردم در رابطه با ضوابط زیست محیطی آن از سوی مسئولان ارائه نمی‌شود».

این فعال محیط زیست تاثیر تشعشات هسته‌ای به مناطق مسکونی اطراف معدن و تاثیر اکتشاف مواد هسته‌ای به آب‌های زیرزمینی شهرستان خوی را از دیگر دغدغه‌های زیست محیطی این معدن عنوان نموده که از سوی مسئولان بی پاسخ مانده است. در این میان نحوه دفع زباله‌های هسته‌ای و نوع بهره‌برداری از معدن نیز موضوع مهمی است. زیرا آلودگی رادیواکتیو بسیار متفاوت‌تر از آلودگی‌های سایر معادن می‌باشد که شاید یک نسل بعد در بین اهالی منطقه بروز پیدا کند.

 علاوه بر معدن اورانیوم خوی، معدن دیگری نیز با نام معدن «دیلک وئردی» در شهرستان ماکو از توابع استان آذربایجان غربی در اوایل آبان ماه سال جاری توسط محمد اسلامی افتتاح شده است. این معدن نیز همانند معدن اورانیوم خوی نگرانی‌های زیست محیطی عمده‌ای در میان مردم و فعالان زیست محیطی آذربایجان بوجود آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا