ایران

واکنش صدراعظم آلمان به توافق برجام: «انتخاب با خامنه‌ای است»

شولتس: شانس توافق هست، اما اکنون انتخاب با رهبری ایران است

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، خطاب به مقامات حکومت ایران گوشزد کرد که هنوز وقت برای توافق هست، اما اگر سریع اقدام نشود «خطر ناکامی مذاکرات هست».

اظهار نظر آقای شولتس در زمان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ که هم‌اکنون در این شهر در آلمان در حال برگزاری است جدیدترین تذکر از سوی طرف‌های مذاکره با ایران در وین است که تلاش می‌کنند ایران را به تصمیم‌گیری سریع در این زمینه ترغیب کنند.

جمعه شب نیز یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بود که ایران و ایالات متحده به توافق برای احیای برجام نزدیک شده‌اند، اما موفقیت این امر بستگی به اراده سیاسی طرفین دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدراعظم آلمان نیز روز شنبه تاکید کرده است که اکنون وقت تصمیم‌گیری از سوی تهران است.

او گفت: «اکنون شانس رسیدن به توافقی را داریم که می‌تواند برداشتن تحریم‌ها را هم میسر کند. اما اگر خیلی سریع موفق نشویم، خطر ناکامی مذاکرات هست.»

اولاف شولتس ادامه داد: «اکنون انتخاب با رهبری ایران است و این آزمونی برای آنهاست.»

دور هشتم مذاکرات با هدف احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و آمریکا در وین ادامه دارد و دولت‌های غربی در روزهای اخیر چند بار هشدار داده‌اند که برای رسیدن به توافق فقط چند روز وقت باقی مانده است.

پیشتر یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تاکید کرده است که اگر طرف ایرانی از خود «جدیت نشان دهد» می‌توان تنها «در عرض چند روز» به توافق رسید و برجام را احیا کرد. او همچنین گوشزد کرده بود که هر چیزی «فراتر از این زمان» بازگشت به توافق را «در خطر جدی» قرار خواهد داد.

از نظر پیشرفت در مذاکرات، طرف ایرانی اختلاف نظری با طرف‌های غربی ندارد، همان گونه که وزیر خارجه ایران هم در مونیخ به این نکته اشاره کرده، اما لزوم «تصمیم سیاسی» را برای طرف مذاکره خود تشخیص داده، نه برای خود.

حسین امیرعبداللهیان که خود برای شرکت در کنفرانس مونیخ به آلمان سفر کرده، به گزارش خبرگزاری ایسنا، در دیدار با آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل، گفته است: «پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران باید تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ نماید و اراده عملی خود را نشان بدهد.»

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، در یک گزارش اختصاصی از قول «دیپلمات‌های غربی» خبر داد که در پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام که در وین تهیه شده اقدامات دو جانبه‌ای برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تمامی تعهدات خود در نظر گرفته شده، ولی معافیت ایران از تحریم‌های نفتی شامل گام‌های اول نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا