آذربایجانایران

آذربایجان قربانی سیاست‌های دولت؛ حق آبه دریاچه اورمیه در مسیر گم میشود

حق‌آبه اختصاص یافته جهت احیای دریاچه اورمیه در مسیر گم میشود و به دلیل سوء مدیریت و نبود اراده‌ای از سوی دولت و ستاد احیا دریاچه اورمیه، در فصول گرم سال جهت مصارف کشاورزی و تامین آب برای باغات و مزارع و مراتع مورد استفاده قرار میگیرد و در زمستان و پاییز بجای بستر دریاچه در مسیرهای قبلی هدر میرود.

بنابر ویدئویی که در اختیار آذنیوزتی وی قرار گرفته،  تنها در یک نمونه، رودخانه باراندوز چایی یکی از ۱۴ منبع تامین کننده حقابه دریاچه اورمیه در یازده نقطه از مسیر جهت مصارف کشاورزی، باغداری و… تقسیم گردیده و به دریاچه اورمیه نمی رسد.

بیش از ۲۰ سد بزرگ و ۷۰ آب بند تقریبا تمام حقابه دریاچه را مسدود کرده وبه مصرف میرسانند و هیچ نظارتی از سوی مسئولین آب منطقه ای و ستاد احیای دریاچه اورمیه برای انتقال آب به دریاچه اورمیه صورت نمیگیرد و به باور اهالی منطقه ستاد احیا دریاچه اورمیه به دلیل عدم مدیریت و نظارت بر منابع آبی تخصیص یافته جهت احیا دریاچه به یکی از عوامل اصلی مرگ نگین آذربایجان تبدیل شده است.

کشاورزی درحالی اکنون از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم آذربایجان شده است که سیاست‌گذاری نادرست در این حوزه و عدم ترویج الگوهای کشت متناسب با پتانسیل‌های سرزمینی این منطقه، کمک چندانی به توسعه اقتصادی و رفع فقر در آذربایجان نکرده است. اکنون کشاورزی سنتی در این منطقه، تبدیل به یکی از مهمترین عوامل فرسایش شدید خاک، خشک شدن دریاچه اورمیه و کاهش منابع آب شده و بحرانِ زیستی در آذربایجان را تشدید کرده است.

درحالی آذربایجان با اقلیمی عمدتا کوهستانی و دشت‌هایی پرآب اکنون به نقطه بحران رسیده است که مدت زمانی نه چندان دور سخن گفتن از بی‌آبی در اکثریت مطلق جغرافیای آذربایجان غیرواقع می‌نمود؛ اما عدم سرمایه‌گذاری کافی جمهوری اسلامی بر زیرساخت‌های فرسوده انتقال آب، ساخت سدها به‌ویژه بر روی رودخانه‌های منتهی به آذربایجان و ممانعت از رسیدن حق‌آبه این سرزمین، سرمایه‌گذاری ناکافی برای توسعه صنعتی آذربایجان و تمرکز سیاست‌گذاران تهران‌نشین بر توسعه کشاورزی سنتی در این جغرافیا، اکنون آذربایجان را در آستانه یک بحرانی دیگر قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا