ایرانسیاست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: «تورقوزآباد» مربوط به بخش خصوصی است

بهروز کمالوندی امروز در نشست خبری با ادعا بر این که «تورقوزآباد» یک جای معمولی است، تاکید کرد: «تورقوزآباد» سایت ما نیست و مربوط به بخش خصوصی است و می‌تواند هر اتفاقی بیفتد.

«بهروز کمالوندی» امروز شنبه و پس از بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی‌سازی (فردو) در نشست خبری گفت: بازرسان آژانس فردا نمونه غنی شده در فردو را می‌بینند و راستی آزمایی می‌کنند. قرار بود ۱۵ سال در فردو مواد هسته‌ای نباشد و غنی سازی صورت نگیرد که این کار از چند روز پیش شروع و با انتقال یک سیلندر از سایت احمدی روشن حدود ۲ تن گاز هگزافلوراید UF۶ این کار انجام شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در قضیه تورقوزآباد این احتمال وجود دارد که عوامل دولت اسرائیل اقدام به آلوده کردن محیط کرده باشند؟ گفت: «کسی که بلا سرش می‌آید استاد می‌شود. بلا‌های زیادی سر ما آمده است که نمونه‌های آن شهادت پنج شهید هسته‌ای بود. ما دشمن‌های قدری داریم که کمر بسته اند ایران را زمین بزنند که تا الان تیرهایشان به سنگ خورده است و از این به بعد هم به سنگ خواهد خورد.»

او مدعی شد: «دشمن سعی می‌کند از هر چیز کوچکی بهره برداری کند. موضوع تورقوزآباد می‌تواند در چهار پنج کشور همین الان هم باشد، ولی اینقدر به آن توجه نمی‌شود. مسئله مهمی نیست و مسئله کوچکی است که قابل حل است و تلقی ما این است حل خواهد شد. فضاسازی‌های رسانه‌ای نباید ملاک باشد و باید اطلاعات فنی ملاک ارزیابی قرار بگیرند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: «تورقوزآباد یک جای معمولی است و سایت ما نیست که مربوط به بخش خصوصی است و می‌تواند هر اتفاقی بیفتد. در سایت‌های ما کنترل خوبی انجام می‌شود.»

خاطر نشان می گردد که یکسال قبل نخستین بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از وجود یک «انبار مخفی اتمی ایران» در تورقوزآباد خبر داده بود.

پس از آن، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه سال جاری، از قول دیپلمات‌ها گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک انبار اتمی مورد ادعای اسرائیل در نزدیکی تهران، آثار اورانیوم کشف کرده‌ است.

لازم به ذکر است که اورانیوم معمولا در غلظت‌های پایین برای تولید سوخت هسته‌ای نیروگاه‌ها به کار می‌رود، اما در غلظت‌های بالا در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا