خاورمیانه

صنعت خودروسازی ترکیه رکورد صادرات را شکست

به گزارش اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو اولوداغ، صادرات بخش خودروسازی ترکیه در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۳ درصدی به ۳۵ میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در تمام دوره‌های گذشته است.

بر اساس این گزارش، میزان صادرات صنعت خودروسازی ترکیه در سال گذشته با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، به ۳۵ میلیارد دلار رسید.

سهم این بخش در کل میزان صادرات کشور به ۱۵.۸ درصد رسید.

صنعت خودروسازی ترکیه در ماه دسامبر ۲۰۲۳، نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن با انجام صادرات ۳ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلاری، مجددا رتبه اول را به خود اختصاص داد.

صادرات صنعت تامین قطعات یدکی که بزرگترین گروه کالایی در صادرات صنعت خودرو کشور در سال گذشته بود، با ۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل از‌ آن به ۱۴ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار رسید.

سهم تامین قطعات یدکی در کل صادرات خودرو ۴۰.۴ درصد بوده و در همین مدت صادرات خودروهای سواری ۱۹ درصد افزایش یافته است.

صادرات اتوبوس، مینی‌بوس و میدی‌بوس ۵۷ درصد و صادرات خودروهای یدک‌کش ۲۲ درصد افزایش داشته و صادرات وسایل‌نقلیه موتوری برای حمل کالا ۳ درصد کاهش یافته است.

این بخش بیشترین صادرات خود را به ارزش ۴ میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار با ۱۱ درصد افزایش در سال ۲۰۲۳ به آلمان که بزرگترین بازار صنعت خودروسازی ترکیه است، انجام داده است.

از سوی دیگر، صادرات بخش خودروسازی ترکیه در سال گذشته به فرانسه ۳۳ درصد، به ایتالیا ۲۱.۵ درصد، به اسپانیا ۳۴ درصد، به لهستان ۲۱ درصد، به اسلوونی ۲۱ درصد، به بلژیک ۱۳ درصد، به فدراسیون روسیه ۴۲ درصد، به رومانی ۲۸ درصد و به هلند ۳۰ درصد افزایش یافته است.

صادرات این بخش در سال گذشته به آمریکا نیز کاهش ۲۹ درصدی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا