ایرانجهان

تحریم ۱۰ نهاد و چهار فرد در ارتباط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی توسط آمریکا

آمریکا ۱۰ نهاد و چهار فرد را در ارتباط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۰ نهاد و چهار شخص مستقر در ایران، مالزی، هنگ‌کنگ و اندونزی را که از برنامه تولید پهپاد ایران حمایت می‌کنند، تحریم کرد. حسین هاتفی اردکانی، رییس هیات‌مدیره شرکت «کاوان الکترونیک بهراد» و گروه صنعتی «سامان» وزارت دفاع از افراد و نهادهای تحریم‌شده هستند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، سه‌شنبه ۲۸ آذر گفت اقدام‌های غیرقانونی ایران در تولید پهپادهای مرگبار و ارائه آنها به روسیه و گروه‌های نیابتی تروریست در خاورمیانه، برهم‌زننده ثبات است.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، حسین هاتفی هدایت این شبکه را که از خاورمیانه تا شرق آسیا فعال است، برعهده دارد و از طریق آن برای «جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه» و برنامه پهپادی آن، کار تامین قطعات ساخت آمریکا و سایر کشورها را به ارزش صدها هزار دلار تسهیل کرده است.

هاتفی اردکانی پیمانکار مستقیم سپاه است و با استفاده از شرکت‌های خود در ایران، از جمله کاوان الکترونیک بهراد، و شرکت‌های صوری در مالزی، هنگ‌کنگ و دیگر کشورها، کار تامین قطعات نظامی خارجی را انجام می‌داده است.

دیگر فرد تحریم شده در ایران مهدی دهقانی محمدآبادی، مدیرعامل شرکت کاوان الکترونیک بهراد است.

غلامرضا ابرهیم‌زاده اردکانی، مدیر شرکت‌ مهندسی طیف تدبیر آریا و مالک و مدیر شرکت بسامد الکترونیک پویا، نیز از دیگر افراد تحریم شده است که برای این شبکه سیستم‌ها و تجهیزات نظامی و پهپادی ساخت آمریکا را تامین می‌کرده است.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های ایرانی کاوان الکترونیک بهراد، طیف تدبیر و بسامد الکترونیک در شمول تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند. شرکت‌های تحریم شده دیگر در مالزی، هنگ‌کنگ و اندونزی هستند.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تاکنون جمهوری‌اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، هدف چندیدن دور تحریم قرار داده‌اند.

در اوایل مهر ماه، وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج نهاد و دو فرد را در ایران، چین، ترکیه، امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ به دلیل کمک به توسعه صنعت پهپادی جمهوری اسلامی تحریم کرد.

در اواخر شهریور نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا هفت فرد و چهار نهاد مستقر در ایران، چین، روسیه و ترکیه را به دلیل ارتباط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی تحریم کرد. شرکت هسا، وابسته به وزارت دفاع که با حمایت سپاه پاسداران، پهپاد‌های سری «ابابیل» و «شاهد» را تولید می‌کند، در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفت.

در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین، کی‌یف و کشورهای غربی بارها درباره حمایت نظامی جمهوری اسلامی از مسکو و تحویل پهپاد برای حمله به خاک اوکراین هشدار داده‌اند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی کمک تسلیحاتی خود را به روسیه در جنگ اوکراین انکار می‌کنند.

از سوی دیگر، گزارش‌های مختلفی نیز درباره حضور مستشارهای نظامی ایران در کریمه برای آموزش کار با پهپاد به نیروهای روسیه در حمله به اوکراین و نیز تصمیم احتمالی جمهوری اسلامی برای ساخت خط تولید پهپاد در روسیه و نیز ارائه موشک بالستیک به مسکو حکایت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا