جهان

ایرلند پناهچویان لایحه «رواندا» را بازمی‌گرداند

شبکه رادیو و تلویزیون «آر تی آر» خبر داد که ایرلند در صدد اصلاح قانون برای بازگرداندن پناهجویان به بریتانیا در پی سرازیر شدن آنها به ایرلند شمالی از طریق مرزها است.

هلن مک‌انتی، وزیر دادگستری ایرلند، که دوشنبه راهی لندن خواهد شد، این هفته مقابل یک کمیته پارلمانی گفت که تخمین می‌زند، 80 درصد از متقاضیان پناهندگی در جمهوری ایرلند، از مرز زمینی با ایرلند شمالی، که بخشی از بریتانیا است، عبور کرده‌اند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز در اظهارتی به «اسکای نیوز» گفت که این امردلیلی است که نشان می‌دهد طرح لندن برای اعزام پناهجویان به رواندا، تاثیر کارآمدی در بازدارندگی دارد. سوناک افزود: به نظرم این امر بیانگر عامل بازدارندگی است و تاثیرگذار است زیرا مردم را نسبت به آمدن به اینجا نگران می‌کند».

سایمون هریس سخنگوی نخست‌وزیر ایرلند در پاسخ به همین شبکه گفت که نخست وزیر، «در مورد سیاست‌های مهاجرتی هیچ کشور دیگری اظهار نظر نمی‌کند، اما او نسبت به اهمیت حفاظت از یکپارچگی سیستم مهاجرتی ایرلند، بسیار شفاف و واضح است».

هریس افزود: «ایرلند سیستمی مبتنی بر اصول دارد که باید با قاطعیت و منصفانه اجرا شود».

به گفته هریس، نخست‌وزیر ایرلند از وزیر دادگستری خواسته است تا هفته آینده، پیشنهادهایی را برای اصلاح قانون کنونی در مورد انتخاب یک «کشور ثالث» امن و اجازه بازگشت پناهجویان پذیرفته نشده در بریتانیا، به شورای وزیران ارائه کند.

انتظار می رود مک انتی دوشنبه در لندن با جیمز کلورلی، وزیر کشور بریتانیا، درباره سیاست جدید بازگشت پناهجویان، گفت‌وگو کند.

لایحه رواندا در بریتانیا، دوشنبه گذشته پس از اختلاف نظر طولانی میان مجلس عوام و مجلس اعیان در پارلمان، آخرین مانع پارلمانی را پشت سر گذاشت.

سوناک امیدوار است این لایحه از تلاش پناهجویان برای رسیدن به بریتانیا سوار بر قایق‌های کوچک از طریق دریا از شمال اروپا جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا