جهانسیاست

بلینکن: آمریکا به حقوق‌بشر در تورکستان‌شرقی، تبت و هنگ‌کنگ پافشاری خواهد کرد

آنتونی بلینکن به یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چینی گفت كه آمریکا برای حقوق بشر و ارزش های دموكراتیك در سین کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ پافشاری خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن روز جمعه ۱۷ بهمن در یك تماس تلفنی به یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چینی گفت كه ایالات متحده برای حقوق بشر و ارزش های دموكراتیك در سین کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ پافشاری خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفت: «بلینکن همچنین چین را برای محکوم کردن کودتای نظامی در میانمار تحت فشار قرار داد و مجدداً تأکید کرد که واشنگتن با متحدانش همکاری خواهد کرد تا چین را مسئول تلاشهای تهدید ثبات هند، اقیانوس آرام و تنگه تایوان اعلام کنند.»

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه ای گفت که ایالات متحده باید اشتباهات اخیر خود را “اصلاح” کند و هر دو طرف باید به سیستم های سیاسی و مسیرهای توسعه یکدیگر احترام بگذارند.

روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به کمترین حد در دهه های گذشته رسیده بود و مقامات چینی امید زیادی به بهبود روابط در دولت جو بایدن نیز ندارند.

یانگ جیچی روز سه شنبه در یک نشست آنلاین از ایالات متحده خواست “دیگر از دخالت در مسائل حاکمیت چین، از جمله سین کیانگ، هنگ کنگ و تبت خودداری کند.”

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ بهمن گفت که از “گزارش های مربوط به سوء استفاده جنسی علیه زنان در اردوگاه های کار اجباری برای اتنیک اویغورها و دیگر مسلمانان در سین کیانگ به شدت آشفته” شده است.

خود جو بایدن نشانه‌های کمی از تعامل با پکن نشان داده است . او روز پنجشنبه چین را “جدی ترین رقیب ما” توصیف کرد و گفت که واشنگتن به مقابله با “حمله به حقوق بشر” و حمله به “حاکمیت جهانی از سوی چین” ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا