جهان

سه گام «عربستان سعودی و قطر» برای از سرگیری مناسبات

رسانه‌های کویتی امروز - پنجشنبه - گزارش داده اند که پیشرفتی در حل بحران در روابط شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌ با قطر حاصل شده است.

روزنامه القبس به نقل از منابع عالی رتبه در حوزه خلیج عربی تصریح کرد که مذاکرات عربستان سعودی و قطر برای حل بحران تا به الان به سه توافق دست یافته است.

 

 

گام نخست: آماده کردن افکار عمومی

این روزنامه کویتی از یک منبع موثق و آگاه از روند مذاکرات نقل کرد که اولین مورد مربوط به آماده کردن افکار عمومی برای فضای جدید و متفاوتی از دوره گذشته است که فرصت دست یابی به توافقی میان دو طرف بر فضای افکار عمومی آن حکم فرما باشد.

 

القبس گزارش داد، حضور عربستان در جام خلیج ۲۴ که در قطر در ماه جاری میلادی برگزار شد، از جمله مقدمه چینی‌ها برای آماده کردن افکار عمومی جهت تحقق آشتی بود.

 

 

گام دوم: عدم اهانت به شخصیت‌های برجسته

روزنامه القبس به نقل از منابع نوشت، گام دوم مربوط به عدم اهانت به چهره‌های برجسته سیاسی دو کشور است، بر اساس این توافق باید روزنامه‌نگاران، مسئولان و دیگر افراد تاثیرگذار به این امر پایبند باشند.

 

 

گام سوم: عدم طرح اظهارت خصمانه

طرفین سعودی و قطری همچنین توافق کرده‌اند که هیچ یک از دولتمردان و مسئولان دو کشور نباید سخنان خصمانه‌ای علیه طرف مقابل بر زبان آورند. منبع یاد شده همچنین در گفت‌وگو با روزنامه القبس  با بیان اینکه برخی موارد اختلافی وجود دارد که مورد رایزنی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: مذاکرات آسان نخواهد بود و به سختی در حال پیشرفت است.

 

 

گشایشی قریب الوقوع برای حل بحران

این منبع به روزنامه القبس  اعلام کرد که در حال حاضر دیدارهایی در سطوح متعددی میان دو کشور در حال انجام است که برخی از این دیدارها در سطح وزارتی بوده و برخی دیگر در پایتخت‌های اروپایی انجام می‌شود و گفت‌وگوها در مورد مسائل اختلاف برانگیز دیگر ادامه دارد و ممکن است طی روزها و هفته‌های آتی اظهارات مستقیم یا غیر مستقیمی از توافقاتِ به‌دست آمده و سایر مسائلِ حل شده مطرح شود.

 

.

 

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا