ایران

جنگ روسیه و اوکراین و کسادی بازار فلفل دلمه‌ای ایران

در کشاکش ادامه درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین، رئیس اتحادیه بارفروشان از توقف روند صادرات فلفل‌ دلمه‌ای از ایران به روسیه به دلیل وقوع جنگ خبر داده است.

به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مصطفی دارایی ‌نژاد با اعلام اینکه بازار منطقه برای تامین فلفل دلمه‌ای مورد نیاز به تولید ایران وابسته است، گفته: «در حال حاضر این محصول به بازار آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج از جمله امارات متحده عربی و قطر صادر می‌شود.»

او همچنین ضمن تأیید خبر کمبود در عرضه فلفل دلمه‌ای، هم‌زمان با افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی در روزهای اخیر، گفته: «فلفل دلمه‌ای هوای آزاد در دزفول و بندرعباس کشت می‌شود. اما سرما و بارش تگرگ در روزهای اخیر ۸۰ درصد تولید را از بین برد. و ۲۰ درصد باقی‌مانده کیفیت مطلوبی ندارد، بنابراین قیمت هر کیلوی آن در میدان ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان بفروش می‌رسد.»

به‌گفته او، در حال حاضر هر کیلو فلفل دلمه‌ای سبز گلخانه‌ای، ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین فلفل رنگی هم کیلویی ۱۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

هم‌زمان با این گفته‌های رئیس اتحادیه بارفروشان، کامبیز میر کریمی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اما از فروش فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه در میانه بحران جنگ خبر داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میر کریمی در همین زمینه گفته: «۹ کامیون ایران که قبل از شروع جنگ بین اوکراین و روسیه در مسیر حرکت به سوی اوکراین بودند، در مرز این کشور متوقف شدند، اما با کمک‌ رایزن‌های بازرگانی ایران در مسکو، این ۹ کامیون توانستند بارهایشان را در روسیه به فروش برسانند.»

در پیوند با همین موضوع، وزارت جهاد کشاورزی هم روز جمعه ۱۳ اسفندماه، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه از روز شنبه، ۱۴ اسفند ماه رسما از سر گرفته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا