آذربایجانایران

توزیع و نصب گسترده تراکت در پارساباد مغان به مناسبت سالروز تاسیس حکومت ملی آزربایجان

فعالین حرکت ملی آذربایجان در موغانشهر(پارساباد) استان اردبیل روز پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ اقدام به نصب و توزیع اعلامیه‌ به مناسبت گرامیداشت ۲۱ آذر، سالروز تاسیس حکومت ملی آذربایجان کرده‌اند.

در بخش‌هایی از این اعلامیه به مواردی همچون حق تعیین سرنوشت تورک‌های آذربایجان و خدمات حکومت ملی آذربایجان در یکسال حکمرانی اش، نظیر تحصیل به زبان مادری، تقسیم اراضی، احداث دانشگاه، تاسیس پارلمان و غیره اشاره شده است.

بسیاری از تورک‌های آذربایجان معتقدند ۲۱ آذر ۱۳۲۴ در حافظه و تاریخ آذربایجان اهمیت ویژه‌ای دارد،چرا که در این روز آذربایجان اراده ملی خویش را با شکوه تاریخی به نمایش گذارده و از یوغ ستم و ظلم مرکزیان و ارتجاع رها گشته و با تکیه بر هویت تورکی و آگاهی ملی، حکومت ملی آذربایجان را پایه‌گذاری نمودند.در این امر سیاسی مهم و تاریخی پیشه‌وری و دیگر همرزمان و روشنفکران نقش مهمی ایفا نموده و خدمات زیادی در عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد، بهداشت و … انجام دادند.

متن اعلامیه های توزیعی بدین شرح است:

۲۱ آذر سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان جنوبی

گرامی باد ۲۱ آذر سال ۱۳۲۴ سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان به رهبری میرجعفر پیشه‌وری و رهایی‌ملت تورک آذربایجان جنوبی از ستم، سرکوب، استعمار و استثمار رژیم تروریستی فاشیستی و ضد تورک محمد رضا شاه پهلوی

۱_در  طول حکومت یک ساله  فرق دمکرات آذربایجان بر تبریز  و دیگر  شهرهای آذربایجان،  زبان  تورکی برای   اولین بار در تاریخ معاصر ایران زبان رسمی و زبان تحصیلی هست تورک شد. علی‌رغم اینکه تحصیل به زبان مادری تورکی در دوره رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی قدغن شده بود حکومت ملی آذربایجان این حق طبیعی و حقوق بشری هست تورک را به رسمیت شناخته و به نسل کشی فرهنگی و زبانی ملت تورک پایان دادند.

۲_زنان تورک برای اولین بار در طول تاریخ ایران  و در کل مناطق، شهرها و روستاهای آذربایجان از حق تحصیل  به‌زبان مادری تورکی و حق رای دادن برخوردار شدند.

۳با  تأسیس  مجلس ملی،   رادیو ملی،  ارتش ملی،   دانشگاه   ملی  تبریز و  وزارت  خانه های  متعدد آذربایجان،  ملت  تورک  از  استعمار  و  استثمار  دولت   نژادپرست  و  تروریست  پهلوی   نجات   پیدا کرد  و   برای  نخستین  بار در تاریخ  معاصر جغرافیایی سیاسی بنام ایران ملت تورک حق تعیین سرنوشت خویش را بدست آورد.

۴_در طول حکومت یکساله فرقه دمکرات آذربایجان بر مناطق تورک، برای اولین بار در تاریخ ایران تقسیم اراضی انجام شد و حکومت ملی آذربایجان زمین های کشاورزی را به صورت عادلانه در بین مردم تقسیم کرد.

۵_موسیقی، هنر، شعر، داستان، رمان و نمایشنامه‌ها تماما به زبان مادری تورکی نوشته و اجرا می‌شد و به سلطه‌ی فاشیستی زبان فارسی در کل مناطق تورک پایان داده شد. دیگر از رادیو تبریز زبان بیگانه و غاصب فارسی شنیده نمی‌شد، بلکه زبان قدرتمند، زیبا و شیرین تورکی روح ملت بزرگ تورک را نوازش می‌کرد.

۶رژیم  پهلوی  که  تحمل دموکراسی، حکومت قانون و  رسمی شدن زبان تورکی در کل مناطق  آذربایجان را  نداشت با همکاری و حمایت دولت وقت آمریکا، خائنان و خودفروختگان محلی و خیانت ژوزف استالین به حکومت   و ملی آذربایجان، در تاریخ ۲۱ آذر ۱۹۴۶ به شهرهای مختلف آذربایجان حمله کرده و ۲۰ الی ۲۵ هزار نفر از کودکان، جوانان، مردان  و  زنان آذربایجان را نسل کشی کرده و به حکومت  یکساله  دولت ملی آذربایجان پایان‌داد.

ما یاد شهیدان ملت تورک را هرگز فراموش نخواهیم کرد

یاشاسین گونئی آذربایجان، پاشاسین بؤیوک تورک میلتی، یاشاسین آزادلیق، یاشاسین آذربایجان قادینلاری، یاشاسین عدالت و دموکراسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا