جهان

مقام‌های آمریکایی با نمایندگان حکومت طالبان در دوحه مذاکره کردند

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای یک هیئت از مقامات ایالات متحده با نمایندگان ارشد طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دیدار کردند.

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی در این دیدار وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان به ویژه برای زنان و دختران را محکوم کردند.

شماری از زنان افغان که مخالف سیاست‌های محدودکننده طالبان هستند

سازمان ملل: طالبان سختگیری و محدودیت عليه زنان افغانستان را تشدید کرده‌­است

نشست هیئت آمریکایی و نمایندگان طالبان به مدت دو روز در دوحه برگزار شد.

در این بیانیه آمده است: هیئت آمریکایی در مذاکرات روز یکشنبه در پایتخت قطر «نگرانی عمیق خود را در مورد بحران انسانی و لزوم تداوم حمایت سازمان‌های کمک‌رسان و نهادهای سازمان ملل برای انتقال کمک‌های بشردوستانه » در افغانستان ابراز کردند.

طبق این گزارش، توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، رینا امیری نماینده ویژه برای زنان و دختران و حقوق بشر افغانستان، و کارن دیکر رئیس هیئت نمایندگی آمریکا در افغانستان مستقر در دوحه، در این دیدار «نگرانی عمیق خود را در مورد بازداشت‌ها، سرکوب رسانه‌ها و محدویت‌های برای برگزاری مراسم اقلیت‌های دینی» ابراز کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود به نام نمایندگان طالبان حاضر در این مذاکرات اشاره ای نکرده است و تنها از آنان به عنوان مقامات «ارشد» و « تکنوکرات‌ها» یاد کرده.

از زمان روی کار آمدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، افغانستان با بحران بشردوستانه روبه‌رو است و این کشور به شدت نیازمند به کمک‌های بین‌المللی است.

حکومت طالبان در ماه‌­های اخیر سختگیری و محدودیت عليه زنان و دختران افغانستان از جمله در زمینه تحصیل و اشتغال را تشدید کرده­‌است. بسیاری از فعالیت‌های عمومی زنان از جمله حق ادامۀ تحصیل پس از دوره ابتدایی و اشتغال در ادارات دولتی و غیردولتی از سوی حکومت طالبان ممنوع اعلام شده است.

سال گذشته، علاوه‌ بر منع حضور اغلب دختران در مقطع دبیرستان و ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه‌ها، دسترسی به بسیاری از فضاهای عمومی از جمله پارک‌ها، حمام‌های عمومی و باشگاه‌های ورزشی نیز برای زنان افغانستان ممنوع اعلام شد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان ماه گذشته علام کرد تمام سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان باید ظرف «یک ماه آینده» تعطیل شوند. آرایشگاه‌های زنانه نیز که پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان در مرداد ۱۳۹۹ تاکنون مشغول فعالیت بودند، اکنون با دستور تعطیلی روبه‌رو هستند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: هیئت آمریکایی در دوحه از طالبان خواسته است تا سیاست‌هایی را که به بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه برای زنان، دختران و اقلیت‌ها منجر شده، تغییر دهند.

طبق این گزارش، هیئت آمریکایی حمایت خود را از «خواسته‌های مردم افغانستان برای احترام به حقوق خود و آرمان آنها برای ساختن آینده کشور» ابراز کرد.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، اعضای این هیئت همچنین از مقامات طالبان خواستند «دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در افغانستان را فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا