جهان

رهبران اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت روسیه به توافق رسیدند

رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند که روز دوشنبه بر سر کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی به توافق رسیده‌اند، امری که به معنای پایان بن‌بست ایجادشده در این اتحادیه بر سر سخت‌ترین تحریم‌ها علیه مسکو از آغاز تهاجم نظامی آن به اوکراین است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که این توافق راه را برای اجرای کامل دور ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه هموار می‌کند، از جمله کنار گذاشته شدن اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه، از سامانه جهانی سوئیفت.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا پس از نشست دو روزه رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: «توافق بر سر ممنوعیت صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا.»

وی افزود: «این توافق الساعه شامل دو سوم واردات نفت از روسیه می‌شود و دسترسی روسیه به یک منبع بزرگ مالی برای ماشین جنگی آن را مسدود می‌کند. فشار حداکثری بر روسیه به منظور پایان دادن به جنگ.»

رهبران اتحادیه اروپا توافق کرند که مجارستان از این تحریم نفتی معاف شود، کشوری محصور در خشکی که به شدت وابسته به نفت روسیه است.

ساعاتی قبل از آن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در یک نطق ویدیویی رهبران اتحادیه اروپا را متهم به نرمش بیش از حد در برابر مسکو کرده بود.

اتحادیه اروپا از آغاز حمله روسیه به اوکراین تاکنون پنج دور تحریم علیه مسکو اعمال کرده است، اما از آنجا که بسیاری از کشورها وابسته به نفت خام روسیه هستند، تحریم نفتی این کشور به مسئله‌ای غامض تبدیل شده که می‌تواند مخاطراتی برای رشد اقتصادی در اروپا داشته باشد.

دیپلمات‌ها می‌گویند که رهبران اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت روسیه به یک توافق سیاسی دست یافته‌اند که جزییات آن بعدا مشخص خواهد شد.

آقای زلنسکی که پیش از این توافق برای اجلاس رهبران اتحادیه اروپا سخنرانی می‌کرد، اتحادیه اروپا را به عدم انگیزه برای حل مسئله متهم کرد.

وی اظهار داشت: «چرا شما به روسیه وابسته هستید و تحت فشار آن قرار دارید و قضیه برعکس نیست؟روسیه باید از شما مستقل شود. چرا روسیه هنوز می‌تواند روزانه یک میلیارد یورو از طریق فروش انرژی به دست بیاورد؟»

وی افزود: «چرا بانک‌های تروریست‌ها هنوز با اروپا و نظام مالی جهانی کار می‌کنند؟ این‌ها پرسش‌های جدی هستند.»

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا