ایران

وزیر کشور: قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات نیز افزایش خواهد یافت

در پی افزایش قیمت آرد و نان صنعتی و در حالی که مقام‌های دولت رئیسی از اقداماتی برای عرضه کارتی و سهمیه‌بندی نان سنتی در ازای پرداخت یارانه معیشتی خبر داده‌‌اند، احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد به زودی قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن نیز گران می‌شود.

وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی در یک برنامه تلویزیونی گفت: مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن اقلامی است که قیمت‌شان با هدفمند شدن یارانه‌ها و با حذف ارز ترجیحی تغییر پیدا خواهد کرد و هیچ کالای دیگری حق و اجازه گران شدن ندارد و مجوزی هم برای گران کردن ندارند.

وحیدی افزود که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ فردی اجازه ندارد با توجیه اینکه قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن گران شده است قیمت کالا‌ها را بالا ببرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد که شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان هم حق گران کردن کرایه را ندارند و نمی‌توانند به بهانه گران شدن این چهار قلم کالا بر قیمت‌های خود بیفزایند چون جبران هزینه افزایش قیمت‌ها در طرح دولت دیده شده است.

پیش از این مقام‌های دولت از جمله ابراهیم رئیسی و وزیران او از برنامه‌های مرتبط با فروش کارتی و سهمه‌بندی کردن نان و پرداخت مبلغی به عنوان یارانه معیشتی در ازای آن خبر داده‌ بودند و رئیسی خود دوشنبه شب در یک برنامه‌ای تلویزیونی گفت که برای نان ساختار کوپنی ارائه خواهد شد.

با این حال احمد وحیدی، وزیر کشور، با تاکید بر اینکه قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن نیز گران می‌شود، گفت که با افزایش قیمت این اقلام به مصرف‌کنندگان آن‌ یارانه پرداخت خواهد شد.

وزیر کشور حذف ارز دولتی کالاهای اساسی را « مردمی کردن یارانه‌ها» خواند و افزود: گام بزرگی در اقتصاد شروع شد که به شکوفایی می‌انجامد و اهداف مهمی را دنبال می‌کند و یکی از مهمترین اهداف طرح بزرگ اقتصادی این است که یارانه‌های دولت به دست مردم برسد.

محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی گفت: دولت سیزدهم مصمم به حذف ارز ترجیحی است و این کار را به‌رغم هزینه‌هایی که دارد به مصالح کشور است.

حسینی درباره مخالفت‌ها با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ناشی از اقدامات رسانه‌ها عنوان کرد و گفت که عده‌ای منافع‌شان در این بوده که از یک تصمیم اشتباه، سود سرشار میلیاردی کسب کنند و امروز با اقدامات دولت منافع خود را در خطر دیده و با رسانه‌هایی که دارند به جنجال و هیاهو دست زده‌اند.

در همین حال غلامرضا نوری، رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت نباید در اجرای قانون حذف ارز ترجیحی تعجیل کند و باید شروط آن یعنی ثبات قیمت‌ها بر مبنای شهریور سال ۱۴۰۰ را در نظر بگیرد.

این نماینده مجلس افزود که اعضای این فراکسیون در جلسه خود برای بررسی موج گرانی ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را بابت گرانی‌های به وجود آمده مطرح کردند و معتقدند دولت هنوز آمادگی نداشت و زیرساخت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را آماده نکرده بود و به صورت شتاب زده اقدام کرد که موجب نگرانی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا