خاورمیانه

نشست شورای امنیت؛ سفیر اسرائیل حماس را به «جنایات جنگی» متهم کرد

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد قبل از نشست اضطراری شورای امنیت، گروه فلسطینی حماس را به جنایات جنگی متهم و تهدید کرد زمان «از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی حماس» فرا رسیده است.

در جریان حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل، به گفته ارتش این کشور دست‌کم ۷۰۰ نفر کشته شده‌اند. از این تعداد فقط بیش از ۲۵۰ نفر که عمدتا جوان بودند، در محل برگزاری جشنواره موسیقی سوپرنوا، در جنوب اسرائیل، کشته شدند. از آن سو شمار فلسطینیان کشته شده بعد از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه به بیش از ۳۷۰ نفر رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک عصر یکشنبه ۱۶ مهرماه برای بررسی حمله حماس به اسرائیل جلسه اضطراری تشکیل داد. چند عضو شورای امنیت حماس را به‌شدت محکوم کردند اما بیانیه‌ای صادر نشد.

حماس ده‌ها نفر را از اسرائیل گروگان گرفته و با خود به غزه برده است. چنین حمله‌ای با این ابعاد از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ سابقه نداشته است.

 

پیش از برگزاری نشست شورای امنیت با حضور ۱۵ عضو پشت درهای بسته، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، گفت: «اینها جنایات جنگی است، جنایات جنگی ثبت شده آشکار.

به گزارش رویترز، او به خبرنگاران حاضر در سازمان ملل گفت: «دوران استدلال با این وحشی‌ها به پایان رسیده است. اکنون زمان آن است که زیرساخت‌های تروریستی حماس را از بین ببریم و آن را به‌طور کامل محو کنیم تا دیگر چنین وحشتی تکرار نشود.

آقای اردان خواستار همراهی جامعه جهانی با اسرائیل شد. اسرائیل مشغول حمله گسترده به غزه است که بیش از ۲ میلیون‌ نفر را به صورت بسیار متراکم در باریکه غزه جا داده است.

ا

ما ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، پیش از نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «اسرائیل مدام می‌گوید: محاصره و حملات مکرر به غزه برای از بین بردن قابلیت‌های نظامی حماس و تضمین امنیت است… در حالی‌که این محاصره و حملات هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.»

غزه از سال ۲۰۰۷ میلادی در محاصره و تحریم شدید اسرائیل بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا