ایران

رویترز: آژانس از آغاز فعالیت کارگاه جدید تولید سانتریفیوژ در نطنز خبر داد

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز فعالیت کارگاه جدید تولید قطعات سانتریفیوژ در نطنز خبر داد؛ ایران نیز اعلام کرد تا زمان حصول توافق جدید، آژانس به محتوای دوربین‌ها دسترسی ندارد.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۵ فروردین در گزارشی محرمانه به اعضای این نهاد گزارش داد که دوربین‌های آژانس روز سه‌شنبه در این محل نصب شد و این کارگاه جدید در نطنز از روز چهارشنبه آغاز به کار کرد.

رویترز با اشاره به اینکه نسخه‌ای از این گزارش محرمانه را رویت کرده نوشت که در گزارش جدید آژانس به محل دقیق کارگاه جدید نطنز اشاره نشده اما تصریح شده است که تجهیزات مجتمع تسا در کرج نیز به این کارگاه جدید منتقل شده است.

از سوی دیگر محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، ضمن تایید موضوعات مطرح شده در گزارش رویترز گفت که تا زمان حصول توافق جدید، اطلاعات مربوط به دوربین‌های نظارتی در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می شود.

به گفته غائبی، گزارش آژانس مربوط به بروزرسانی فنی نظارت بر اجرای برجام طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در حمایت از برجام صادر شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بهمن‌ماه گذشته اعلام کرده بود که ایران تولید قطعات سانتریفیوژ را از مجتمع تسا در کرج به مکانی جدید در اصفهان منتقل کرده است.

پس از آن خبرگزاری رویترز در ۱۷ فروردین گزارش داد که ایران به آژانس اطلاع داده است تمامی تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ را از کارگاه کرج به نطنز منتقل کرده است.

بر اساس این گزارش، بازرسان آژانس تایید کردند همه این دستگاه‌ها در نطنز در مهر و موم آژانس باقی مانده‌اند و فعال نیستند.

با این حال به نوشته رویترز، در آن گزارش آژانس اعلام شده بود که بدون دسترسی به داده‌های دوربین‌های کارگاه جدید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان، آژانس نمی‌تواند تایید کند خط تولید در این کارگاه آغاز شده است یا نه.

رسانه‌های ایران تیرماه پارسال از «حمله اسرائیل» به شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) واقع در کرج خبر دادند و مقام‌های جمهوری اسلامی درباره این حمله اظهارات ضد و نقیضی بیان کردند.

جمهوری اسلامی با اعلام اینکه دوربین‌های آژانس که در این مجتمع نصب بود آسیب دیده‌اند به آژانس اجازه تعویض کارت حافظه دوربین‌ها در این سایت را نداد و نصب دوربین جدید در این سایت نیز حدود شش ماه طول کشید.

جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده است؛ اسفند گذشته نیز خبرگزاری‌ها خبر دادند آژانس اعلام کرده ایران بیش از دو کیلوگرم از اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده خود را به فرم دیگری تبدیل کرده که بازیابی و همچنین انتقال آن به خارج از کشور را دشوار می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین می‌زند که ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۳۲ کیلوگرم رسیده و در حال نزدیک شدن به میزان مورد نیاز برای ساخت بمب اتم است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز ۱۳ آبان گفته بود که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۲۱۰ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد به ۲۵ کیلوگرم رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا