خاورمیانهسیاست

اردوغان در روز جهانی زن: تا به امروز ندیده‌ایم که جان باختن زنان و کودکان سوری مطرح شود

رئیس جمهور ترکیه در روز جهانی زن بار دیگر از سکوت جامعه بین الملل در قبال کشته شدن زنان و کودکان سوری انتقاد کرده و گفت بزرگداشت این روز ریاکاری به معنی واقعی کلمه است.''

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر خود فرارسیدن هشتم مارس؛ روز جهانی زن را تبریک گفت.

در متن پیام رئیس جمهور اردوغان آمده است:

”روز جهانی زن را به تمامی زنان کشور به عنوان نخستین معلمان انسانیت که با فداکاری، تلاش، مهربانی و روحیه مبارزشان نقش مهمی در جهت دهی آینده‌مان برعهده دارند، تبریک می‌گویم”.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم « زنان قهرمان ترکیه» که به همت وزارت خانواده و امور اجتماعی کشور به مناسبت فرارسیدن هشتم مارس؛ روز جهانی زن در مرکز کنگره خلیج استانبول برگزار شد، حضور یافت.

اردوغان طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت:

”در حالیکه بخش اعظم یک میلیون انسانی که در سوریه جان باخته‌اند، را زنان و کودکان تشکیل داده‌اند تا به امروز ندیده‌ایم که این موضوع مطرح شود. تا به امروز نشنیده‌ایم که کسی آزار و اذیت صدها هزار نفر که در تلاش برای رسیدن به اروپا هستند، را محکوم کند. بزرگداشت روز جهانی زن در سطح بین‌المللی، ریاکاری به معنی واقعی کلمه است.”

وی ضمن اشاره به آنکه نرخ مشارکت زنان در بازار کار کشور از 27.9 درصد به 34.9 درصد رشد داشته و نرخ اشتغال نیز از 25.3 درصد به 28.8 ارتقا یافته، گفت: انشالله چشم‌انداز «ترکیه بزرگ و قدرتمند» را با همراهی زنان و مردان برای ملت‌مان محقق خواهیم ساخت.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: آینده هر جامعه‌ای که به زنان به‌عنوان کالا نگریسته می‌شود و نگاه جنسیتی به آن دارد، نمی‌تواند روشن باشد.

اردوغان از برگزاری نشستی با مقامات اتحادیه اروپا پیرامون موضوع پناهجویان فردا در بلژیک خبر داد و گفت: امیدوارم با نتایج مثبت بازگردیم. کسی به این اقدامات غیر انسانی حمله یونان به پناهجویان اعتراضی نمی‌کند.

وی ضمن تاکید بر آنکه ترکیه هرگز قصد اشغال یا الحاق خاک سوریه را نداشته، تصریح کرد:

”تنها هدف‌مان این است که برای 3.6 میلیون سوری ساکن کشورمان و 1.5 میلیون نفری که به مرزهای کشورمان پناه‌ آورده‌اند، فضای امن برای بازگشت به خانه‌هایشان در ادلب را فراهم کنیم. هر راه حلی که امنیت جانی مردم ادلب و امنیت مرزهای ترکیه را تامین کند برای ما آسانتر و قابل قبول است. عملیات سپر بهار، در صورت عدم پایبندی به تعهدات در منطقه، حق ما برای پاکسازی به روش خودمان را محفوظ نگاه خواهد داشت.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا