ایرانخاورمیانه

وزرای خارجه ایران و عربستان «پنج‌شنبه در پکن دیدار می‌کنند»

روزنامه الشرق الاوسط روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی او، روز پنج‌شنبه در پکن با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، دیدار فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان در راستای اجرای توافقات انجام شده در ماه گذشته برای احیای روابط دوجانبه و همچنین تبادل سفیر بین دو کشور انجام خواهد شد.

این منابع که نامشان فاش نشده همچنین گفته‌اند، دیدار وزیران خارجه عربستان و ایران پس از سه دور گفت‌وگوی تلفنی بین آنها انجام خواهد شد و آنها در این دیدار در خصوص اجرای توافقات قبلی مذاکره می‌کنند.

الشرق الاوسط نوشته است، انتخاب پکن به عنوان محل دیدار وزرای امور خارجه عربستان و ایران در راستای گسترش نقش مثبت پکن در دستیابی به توافق و تسهیل ارتباطات بین ریاض و تهران است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سومین دور مذاکرات تلفنی روز یکشنبه اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان توافق کرده‌اند در «روزهای آتی» با یکدیگر دیدار کنند.

وزارت خارجه ایران اما در بیانیه خود به محل انجام این دیدار و زمان آن اشاره نکرده بود.

ایران و عربستان سعودی روز ۱۹ اسفند با انتشار بیانیه مشترکی در پکن رسما اعلام کردند که با میانجیگری چین، توافقی را برای ازسرگیری قریب الوقوع روابط دوجانبه و همچنین عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر امضا کرده‌اند.

این توافق که به‌دنبال مذاکرات طولانی با میانجی‌گری عراق، عمان و در نهایت چین منعقد شد، بازگشایی سفارتخانه‌های عربستان سعودی و ایران ظرف دو ماه آینده را پیش‌بینی کرده است.

عربستان سعودی پس از حملات ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد و تا زمان بیانیه توافق در پکن به مدت هفت سال روابط دو کشور همچنان قطع بود.

ایران و عربستان سعودی دو کشور نفت‌خیز رقیب در منطقه خلیج فارس هستند که سال‌هاست در چند کشور عربی خاورمیانه رودرروی‌ یکدیگر قرار گرفته‌اند اما از زمان توافق سه جانبه در چین٬ لحن مقام‌های دو کشور تغییری محسوس داشته است و هر دو طرف از احتمال همکاری‌های بیشتر امنیتی و اقتصادی با یکدیگر سخن می‌گویند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا