ایرانخاورمیانه

عملیات نظامی اسرائیل در رفح به دلیل حمله ایران به «تعویق افتاد»

رسانه‎‌های اسرائیل و شبکه سی‌ان‌ان گزارش دادند بحث‌های جدی در کابینه جنگ این کشور بر سر نحوه پاسخ به حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل، برنامه از قبل تصویب شده ارتش برای آغاز عملیات زمینی در رفح در غزه را به تعویق انداخته است.

سی‌ان‌ان دوشنبه با استناد به دو منبع اسرائیلی گزارش داد براساس برنامه ارتش اسرائیل که کابینه جنگ این کشور آن را تأیید کرده بود، می‌بایست نخستین گام‌های ارتش برای اغاز عملیات زمینی در رفح از ۲۷ فروردین آغاز شود.

اسرائیل در گام نخست در نظر دارد که از بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته در رفح بخواهد به سایر مناطق «انسان‌دوستانه تعیین شده در باریکه غزه» بروند.

یکی از منابع اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت تغییری در عزم کشورش برای انجام عملیات در رفح به وجود نیامده اما زمان کلید زدن عملیات فعلا نامشخص است.

ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد.

شبکه کان اسرائیل نیز یکشنبه به نقل از منابع نزدیک به کابینه اعلام کرد به خاطر عملیات احتمالی اسرائیل در واکنش به حمله نظامی ایران به اسرائیل، عملیات رفح به زمان نامعلوم موکول شده است.

آمریکا پیشتر تأکید کرده بود اسرائیل طرح قابل قبولی برای جابه‌جایی فلسطینیان در رفح ارائه نکرده است.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ژنرال هرتسی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل

اسرائیل: عقب‌نشینی از جنوب غزه، پایان جنگ نیست؛ «تخلیه رفح به‌ زودی آغاز می‌شود»

اما بنیامین نتانیاهو ورود زمینی ارتش به رفح را برای از بین بردن چهار گردان باقی‌مانده از شاخه نظامی حماس برای «تضمین پیروزی» کشورش در جنگ هفت ماه اخیر علیه این گروه، «ضروری» دانسته است.

حمله به رفح ابتدا به دلیل ماه رمضان و سپس در جریان دور دیگری از مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس با وساطت قطر و مصر برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس، معلق مانده بود.

موساد اسرائیل که در مذاکرات دوحه و قاهره شرکت کرده بود، یکشنبه اعلام کرد حماس بار دیگر همه پیشنهادها برای معامله مبادله را رد کرده و بر مواضع پیشین خود در خصوص قطع کامل جنگ و بازگرداندن همه فلسطینیان به شمال غزه تأکید دارد.

در این میان، یک مقام آمریکایی دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت محموله‌های کمک برای مردم غزه «به میزان چشمگیری افزایش یافته است».

آمریکا که حماس را گروه تروریستی می‌داند، مدت‌ها بر اسرائیل برای موافقت با راه‌هایی که به افزایش کمک به غیر نظامیان منجر شود، فشار آورده بود.

منابع وابسته به حماس در غزه دوشنبه اعلام کردند در شبانه روز اخیر ۶۸ فلسطینی دیگر کشته و ۹۴ تن زخمی شدند.

یکی از کشته‌ها یکی دیگر از نوه‌های اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بود که هفته گذشته در حمله موشکی به خودروی حامل فرزندان و نوه‌های هنیه در اردوگاه شاطی در بخش میانی غزه زخمی شد. در آن حمله که اسرائیل مسئولیت آن را پذیرفت، سه پسر و سه نوه هنیه کشته شدند.

شمار کلی آسیب جانی اعلام شده از سوی منابع نزدیک به حماس، بدون تفکیک آمار شبه‌نظامیان، ۳۳ هزار و ۷۹۷ کشته و ۷۶ هزار و ۴۶۵ زخمی در ۱۹۲ روز جنگ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا