آذربایجان

آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه بین المللی نشریات در شهر استانبول و حضور نشریه وارلیق در این نمایشگاه (گزارش + تصاویر)

ظهر چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱‌ یازدهمین نمایشگاه بین المللی نشریات با سخنرانی معاون وزیر فرهنگ و گردشگری تورکیه جناب احمد مصباح دمیرجی در شهر استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.

با دعوت اتحادیه نشریات تورکیه نشریه وارلیق نیز در این نمایشگاه که از سوی  اتحادیه نشریات تورکیه و وزارت فرهنگ و گردشگری تورکیه برگزار می شود شرکت کرده است. در روز نخست نمایشگاه نمایندگان نشریه وارلیق به معرفی نشریه وارلیق و تاریخ، ادبیات و فرهنگ تورکان در آذربایجان جنوبی و ایران پرداختند که توضیحات ارائه شده با استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار گرفت.

وارلیق؛ فصلنامه ادبی، هنری، فرهنگی و تاریخی به دو زبان تورکی و فارسی است . این نشریه طی چند دهه گذشته به صورت منظم چاپ شده‌است. اولین شماره این مجله در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ (۵ می ۱۹۷۹) منتشر گردید.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه پروفسور جواد هیئت با همکاری جمعی از روشنفکران و پژوهشگران تورک از جمله حمید نطقی، محمدعلی فرزانه، حسن مجیدزاده ساوالان، کریم مشروطه چی سؤنمز، منظوری خامنه، صمد سرداری نیا، غلامحسین بیگدلی و… اقدام به انتشار مجله وارلیق نمود. پس از درگذشت پروفسور دکتر جواد هیئت در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) بر اساس وصیت ایشان محمدرضا هیئت که سالها رداکتور و دبیر نشریه بود، امتیاز و مدیریت مجله وارلیق را بر عهده گرفت.

تمرکز اصلی این فصلنامه بر زبان و لهجه‌های تورکی در جهان، ایران و آذربایجان؛ بررسی تاریخ، ادبیات و فرهنگ تورکی؛ تنظیم سیاست زبانی و تقویت زبان معیار تورکی در ایران می‌باشد.

دوره جدید مجله وارلیق به مدیر مسئولی محمدرضا هیئت به همان ترتیب، زبان و الفبا در آنکارا منتشر می‌شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا